Overslaan en naar de inhoud gaan

Matchingsapp: kandidaat zoekt zelf

Laagdrempelig én gebruikersvriendelijk

Het vinden van een passende baan voor een kandidaat is niet altijd eenvoudig. Het beste is om de kandidaat zelf te laten zoeken. Dit kan heel goed met een eigen matchingsapp van de gemeente of arbeidsmarktregio. U bereikt daarmee uw klanten direct.

De matchingsapp brengt op een laagdrempelige en gebruikersvriendelijke manier het aanbod aan vacatures in beeld. De kandidaat kan gemakkelijk zelf bepalen welke banen geschikt zijn. En dat kan een verrassend resultaat opleveren waarmee de kandidaat helemaal blij is.

De vraag is: welke matchingsapp gaat uw gemeente of regio gebruiken? Er zijn veel apps op de markt, elk met eigen accenten. Wij geven u hier informatie en tips om u te helpen bij uw keuze. Ook leest u wat er komt kijken bij de voorbereiding van de toepassing van de app. 

3 voordelen van een matchingsapp

  1. Vraag en aanbod zijn slim bij elkaar gebracht
    Door de matchingsapp heeft de werkzoekende beter en sneller zicht op het aanbod aan werk. Voor werkgevers is een voordeel dat vacatures breder worden gedeeld. Daardoor kan uit onverwachte hoek een match tot stand komen.
  2. De kandidaat staat aan het roer
    De kandidaat bepaalt zelf of een vacature geschikt is in plaats van de consulent. Dat zorgt niet alleen voor een betere keuze maar ook voor nieuwe mogelijkheden. Wie weet, kiest de kandidaat op basis van interesses en hobby’s voor een verrassende vacature!
  3. De consulent zit er niet meer tussen
    De kandidaat kan de app 24 uur per dag bekijken en hoeft niet meer te wachten op vacatures waarmee de consulent komt. Voor de consulent is dat alleen maar fijn. Die is verlost van het heen en weer sturen van vacatures en reacties en kan zich concentreren op de begeleiding. Het gesprek met de klant zal dan gaan over: waarom wil je deze vacature?

Je wil de kandidaat direct bereiken, waarom zou je er veel schakels tussen zetten?

Kiezen van een matchingsapp

U heeft volop keuze bij matchingsapps, want er worden veel op de markt aangeboden. Die hebben ieder eigen accenten bij het ondersteunen van het matchingsproces. Ga daarom eerst goed voor uzelf na wat u van een app verwacht. Wilt u bijvoorbeeld dat de focus ligt op de harde en zachte skills van een kandidaat (gekoppeld aan een cv)? Of heeft u liever dat een klant zich op een andere manier kan presenteren? En ook belangrijk: wat zijn wensen van werkgevers?

U kunt er ook voor kiezen om de consulent een specifieke rol te geven bij het gebruik van de matchingsapp. Bijvoorbeeld: de kandidaat zoekt zelf naar geschikte banen en de consulent neemt daarna contact op met de werkgevers. Dan is laagdrempeligheid wat minder van belang. Bespreek met uw consulenten hoe ze hun eigen rol zien en met voor soort app ze willen werken. 

Het is verstandig om eerst een lijst te maken van de mensen die gaan werken met de nieuwe matchingsapp. Stel vervolgens samen met betrokkenen een business case op, waarin de impact van de app op hoofdlijnen wordt bepaald. Houd het echte doel steeds goed voor ogen. Het is gemakkelijk om steeds meer aspecten toe te willen voegen, maar dat is ook een bekende valkuil. De hamvraag is: wat is werkelijk nodig? Leg ook uit wat de app niet kan
 

Checklist voor kiezen van matchingsapp

  1. Wat is de aanleiding voor de matchingsapp?
  2. Wat is het doel? Geef een korte beschrijving van wat u wil bereiken met de app.
  3. Zijn er alternatieven? Stel u hierbij ook de vraag wat er gebeurt als er geen app komt.
  4. Wat is de urgentie van het invoeren van een matchingsapp?
  5. Wat zijn de risico’s en bijbehorende maatregelen?
  6. Wat is de planning? 
  7. Is er in het vervolg aandacht nodig voor de informatiebeveiliging en privacybescherming? Als deze aspecten al goed zijn geregeld, vermeld dan hoe.
  8. Wat zijn de kosten en baten, zowel financieel als niet-financieel? Maak een raming.
  9. Vanuit welk budget kan de app worden gefinancierd?

Betrek op tijd de interne experts op het gebied van AVG en techniek

Ermee aan de slag: 7 tips

Als u een goede matchingsapp heeft gevonden of wil gaan maken, begint het echte werk: hoe gaat u ermee aan de slag? Hier zeven tips.

1) Betrek tijdig interne experts

In verband met de privacybescherming (AVG) is het zaak om medewerkers met expertise op dit gebied er in een vroeg stadium bij te betrekken. Belangrijke vragen zijn: hoe zorgen we ervoor dat gegevens veilig worden opgeslagen en gedeeld? Wat moet in de gebruikersovereenkomst voor de app staan? Raadpleeg ook de technisch deskundigen binnen de organisatie. Check op tijd of uw organisatie een developer account voor Android en Apple heeft. Zonder dat werkt de app straks niet.

2) Creëer draagvlak onder consulenten

Het succes van de matchingsapp is sterk afhankelijk van hoe consulenten werkzoekendendienstverlening ermee omgaan. Als sommige consulenten de app niet actief gebruiken, raken kandidaten die dat wél doen snel ontmoedigd. Betrek consulenten daarom al snel bij de voorbereiding. Hoe willen zij met de app gaan werken als die er straks is?

3) Sluit aan bij werkprocessen

Het is van groot belang dat de app goed aansluit bij de bestaande werkprocessen en deze ondersteunt. Denk na over hoe informatiestromen lopen. Kijk ook naar de achterwacht bij ziekte en vakantie: hoe is die georganiseerd?
 

Praktijkvoorbeeld

De gemeente Arnhem heeft de matchingsapp ingepast in het al langer bestaande servicegesprek met een nieuwe kandidaat. De kandidaat maakt nu niet meer alleen kennis met zijn begeleider naar werk, maar krijgt ook direct toegang tot de app.

4) Organiseer een pilot

Een pilotproject geeft u de ruimte om te ontdekken wat goed en niet goed werkt. Daarmee kunt u nog zonder problemen bijsturen.

5) Investeer in training

Het is natuurlijk belangrijk dat consulenten goed weten hoe ze de matchingsapp kunnen gebruiken. Zorg dan ook voor een gerichte training.

6) Zorg intern voor ambassadeurs

Het is belangrijk dat een kleine groep consulenten al snel de app goed kent en weet hoe deze aansluit op de voor matching relevante systemen. Zij zijn binnen uw organisatie de ambassadeurs van de app en kunnen vragen van andere consulenten beantwoorden. Laat deze consulenten daarom meedoen aan de pilot. 

7) Ga steeds voor verbetering

De matchingsapp is geen statisch instrument. U zal zich voortdurend moeten afvragen: wat kunnen we eraan verbeteren? Welke knelpunten zijn er in de praktijk bij het gebruik van de app? De consulenten die als ambassadeurs optreden, spelen een grote rol bij het ophalen van ervaringen.