Gebouwd door de doelgroep
Vervolgens ging Remco op zoek naar een partij die dit zou kunnen bouwen. Uiteindelijk kwam hij in contact met de sociale onderneming DAAT. ‘’DAAT is niet alleen goed in dashboards, maar leidt tegelijkertijd ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot data-analisten.’’
Daat-directeur Frank Wensink: ‘’Het leuke aan het bouwen van een dashboard voor de arbeidsmarktregio Haaglanden, is dat wij mensen die uit de regio komen lieten meebouwen aan het dashboard. Het is gebouwd door de mensen die ook in de caseload zit.’’
Van 0 tot dashboard
Er volgden veel gesprekken om helder te krijgen wat de Stafbureau Arbeidsmarktregio wilde. Frank vertelt hoe het project vorm kreeg: ‘’Samen met Remco en de projectleider die destijds over de projecten ging hebben we in een designsessie vanaf 0 uitgetekend waar we heen wilden. Dat gaf inzicht in wat we voor de arbeidsmarktregio konden maken.’’
Het is een op maat gemaakt dashboard geworden waar je projecten periodiek kunt weergeven. Zo kunnen alle betrokkenen van elkaar zien waarmee ze bezig zijn, wat de voortgang is, wat de budgetten zijn en waar hulp nodig is. En niet onbelangrijk: waar ze trots op zijn.
Trots
Voor het dashboard wordt elk kwartaal aan de projectleiders gevraagd waar ze trots op zijn. Dat levert veel mooie teksten op. ‘’Een dashboard is niet alleen een middel tot controle, maar ook een middel om de successen te delen. Dat is bij deze projecten minstens zo belangrijk’’, vertelt Remco.
Gerichter communiceren
‘’We hebben geen kant en klaar product gekregen, maar zijn er al werkend mee aan de slag gegaan. Daardoor past het uiteindelijke resultaat heel goed bij ons. We hebben nu een instrument dat grip geeft op wat er in de regio gebeurt’’, aldus Remco. Daarnaast heeft het de drempel naar het zoeken van contact verlaagd. Frank: ‘’Je ziet meteen de meest actuele situatie en kan daardoor veel gerichter met elkaar communiceren.’’