Dienstverlening aanpassen op krappe arbeidsmarkt
Orionis draait de redenering liever om, zegt Van Dam. “Dat er een groep mensen overblijft die niet makkelijk uitstroomt naar werk, betekent dat deze groep intensievere dienstverlening nodig heeft. We realiseerden ons dat onze dienstverlening zich nog niet had aangepast op de actuele arbeidsmarkt, waarbij de makkelijker bemiddelbare mensen al lang aan het werk zijn.”
Binnen het project Werken naar Vermogen ontwikkelde Orionis een intensievere en bredere dienstverlening voor de doelgroep die bestaat uit zo’n 1.100 nieuwe en bestaande klanten. Loukili: “We nemen meer tijd om de klant beter in beeld te krijgen. Dat doen we op verschillende manieren; met gesprekken, trainingen en interne en externe snuffelstages. En aan de poort stellen we de klant nog meer centraal.”
Dat laatste gebeurt onder meer met de training ‘Leren werkt’ volgens de Feuerstein-methodiek, die twaalf weken duurt. Van Dam: “Vanuit eerder werkplekken had ik goede ervaringen met deze wetenschappelijk bewezen methode die mensen helpt om hun cognitieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die als volwassene een behoorlijke sprong in hun IQ maken. Het is een van de weinige interventiemethodieken die zich richten op het verder ontwikkelen van basisvaardigheden.”
‘Ontwikkelen in Vermogen’
De Feuerstein-training wordt aangevuld met supported employment – intensieve van a-tot-z-begeleiding naar werk - en het leefstijlprogramma ‘Bewegen werkt’. De brede en intensieve begeleiding werkt, merken Van Dam en Loukili. “Wij kwamen soms problemen tegen bij onze klanten waar we niet goed uitkwamen”, vertelt Loukili. “Nu hebben we nieuwe interventies tot onze beschikking, leren we om nóg vriendelijker en empathischer te zijn en geven we íedereen een kans, niet alleen de meest kansrijken.”
“Wat we in feite doen is hoop creëren dat er iets kan veranderen in het leven”, zegt Van Dam. “Die hoop hebben niet alleen onze klanten nodig, maar ook onze professionals. Onbewust hebben zowel klant als professional soms het idee dat iemand weinig kansen heeft. Maar mensen blijken altijd nog vooruit te kunnen. Er blijkt altijd nog potentieel te zijn dat is te ontwikkelen. Belangrijk is daarnaast dat we werken met leerdoelen in plaats van prestatiedoelen. Ook dat heeft zich bewezen: met een leerdoel als ‘beter leren samenwerken’ bereik je meer dan met een prestatiedoel als ‘laten zien dat ik kan samenwerken’.”
“Ons doel is arbeidstoeleiding van alle klanten’, vult Loukili aan. “Als dat niet haalbaar is, kijken we hoe iemand toch kan participeren, met ondersteuning in het werk, werken bij een leerwerkorganisatie of vrijwilligerswerk. Het gaat erom dat iedereen een plek in de maatschappij vindt waar hij of zij zich goed voelt. Sinds onze nieuwe aanpak kennen we onze klanten beter, waardoor we ook betere gesprekken voeren met onze samenwerkingspartners.”
Blijvend waardevolle kennis
Maar houdt het intensieve begeleidingsprogramma stand als er weer personeelsoverschotten zijn op de arbeidsmarkt? “Als de krapte op de arbeidsmarkt afneemt, gaat de moeilijkst plaatsbare groep er als eerste uit”, zegt Van Dam. “Daar doe je weinig aan. Aan de andere kant leren we van deze nieuwe aanpak veel, bijvoorbeeld in de begeleiding van mensen met lage basisvaardigheden. Die kennis blijft van waarde.”
Loukili en Van Dam zijn er beiden zeker van dat de aanpak van ‘Werken naar Vermogen’ ook werkt in andere regio’s. Van Dam: “Het gebruik van leerdoelen is niet uitzonderlijk. De Feuerstein-methodiek ben ik voor deze doelgroep elders nog niet tegengekomen, maar wij zijn daar zelf heel enthousiast over.” Ook Loukili is hoopvol: “Deze aanpak stelt mensen in staat zich te ontwikkelen. Ik hoop dat er voor iedereen een participatieperspectief blijft.”