De verschillen tussen gemeenten
Uit de inventarisatie van ZINZIZ bleek dat verschillende gemeenten en hun samenwerkingspartners zoals UWV en jobcoaches vaak niet dezelfde definities hanteren voor begrippen als interne of externe jobcoaching. Dat zorgt voor verwarring. Wie betrokken is bij de beoordeling varieert ook per gemeente: account- of klantmanagers, arbeidsdeskundigen of interne jobcoaches.
Verder verschillen gemeenten in de eisen die ze stellen en de leefgebieden die ze meewegen in de beoordeling. Soms is er alleen een loonwaardemeting, soms ook gesprekken met de cliënt met een werkgever en jobcoach of andere professional erbij.
Ten slotte kan het verschillen welke hulpmiddelen, informatie en wetenschappelijke kennis een gemeente gebruikt voor de beoordeling. Vaak gebruiken ze zelf ontwikkelde formulieren of professionele inschatting. Weinig gemeenten gebruiken het UWV-protocol of de Leidraad Jobcoach als hulpmiddel of noemen wetenschappelijke inzichten of onderbouwing.
Negatieve gevolgen van te grote verschillen
‘Gemeenten hebben hun beleidsvrijheid goed benut, waardoor iedere gemeente de beoordeling anders doet’, zegt Bindels. Vooral grotere werkgevers en cliëntvertegenwoordigers, die per gemeente te maken krijgen met een andere werkwijze, ervaren negatieve gevolgen van te grote verschillen. Die kunnen leiden tot een proces vol verrassingen, wat het vertrouwen niet ten goede komt.’
Ook professionals vinden de verschillen onwenselijk. Bindels: ‘Zij willen dat mensen eerlijk en transparant, op eenzelfde manier wel of geen begeleiding toegekend krijgen. Tegelijk vinden ze maatwerk heel belangrijk en willen ze niet te veel protocollen opgelegd krijgen.’
Uit de verkenning blijkt verder dat professionals hun deskundigheid rondom de beoordeling willen vergroten en meer kennis over de doelgroep willen ontwikkelen. Ook willen ze meer methodische handvatten om cliënten op een gelijke manier te beoordelen.