Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 16 mei 2024

3. Voor wie en door wie?

Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Jobcoaching is bedoeld voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mensen kunnen om allerlei redenen moeite ervaren om werk te vinden en te behouden: een fysieke, psychische of sociale beperking of omstandigheden zoals schulden of slechte leerervaringen in het verleden.

Gemeenten, UWV, vso- en praktijkscholen, sociaal ontwikkelbedrijven, werkgevers en kandidaten kunnen jobcoaching opstarten of aanvragen. De beschikbare financiële middelen voor jobcoaching verschillen tussen arbeidsmarktregio’s en tussen gemeenten. In formele zin betreft het hier voorzieningen voor doelgroepen die vallen onder:

  1. De verantwoordelijkheid van gemeenten (Participatiewet, onder meer Doelgroepregister en beschut werk);
  2. De verantwoordelijkheid van UWV (onder meer kandidaten met een Wajong (instroom voor 1 januari 2015), een ZW-, een WGA- of WW-uitkering).

Door gemeenten

Gemeenten hebben beleidsvrijheid om de arbeidsondersteuning aan mensen uit de doelgroep Participatiewet zelf in te vullen.

Participatiewet: elke gemeente eigen verordening

De Participatiewet schrijft gemeenten voor regels te stellen over de arbeidsondersteuning. Ook moeten gemeenten de voorzieningen evenwichtig over de doelgroep Participatiewet verdelen. Daarbij moeten ze rekening houden met beperkingen van mensen. Dit legt elke gemeente vast in een eigen verordening. Conform deze verordening kunnen mensen uit de doelgroep een beroep doen op een jobcoachvoorziening.

Medewerker sleutelt aan een fiets

Kandidaat of werkgever vraagt jobcoaching aan

Jobcoaching vanuit een gemeente kan aangevraagd worden door een kandidaat en door een werkgever. Professionals van gemeenten, sociaal ontwikkelbedrijven en onderwijsinstellingen kunnen de kandidaat of werkgever daarbij ondersteunen.

Door UWV

UWV is verantwoordelijk voor iedere kandidaat die niet onder de verantwoordelijkheid van een gemeente valt.

Eén landelijke regeling

UWV kent één landelijke regeling voor kandidaten die door een structurele functionele beperking, uitsluitend door inzet van jobcoaching, hun werkzaamheden kunnen verrichten en hun werk kunnen behouden. De jobcoaching richt zich op de uitoefening van de werkzaamheden. Het doel is dat de kandidaat de werkzaamheden uiteindelijk zonder ondersteuning van een jobcoach kan verrichten.

Bij start of tijdens dienstverband

UWV kan jobcoaching inzetten bij de start van een nieuw dienstverband én tijdens een lopend dienstverband. Als iemand door zijn4 (ontstane) beperkingen uitsluitend door inzet van ‘persoonlijke ondersteuning’ de werkzaamheden kan blijven uitvoeren, dan kan UWV (opnieuw) een jobcoach inzetten.

Medewerkers aan de slag op afdeling houtbewerking

UWV Protocol Jobcoaching

Vraagt een werkgever of kandidaat jobcoaching aan bij UWV, dan is het ‘Protocol Jobcoaching (2019)’5 van toepassing. Een jobcoachorganisatie dient de aanvraag in via het jobcoachportaal. Alleen een jobcoach van een door UWV erkende jobcoachorganisatie mag de kandidaat bij de uitvoering van zijn werkzaamheden ondersteunen. Welke jobcoachorganisaties zijn erkend, vind je terug op de lijst met erkende jobcoachleveranciers.

Jobcoaching vanuit UWV kan aangevraagd worden door:

  1. Een kandidaat
    Bij UWV geldt dat een kandidaat jobcoaching aanvraagt en de jobcoach feitelijk werkt in opdracht van deze kandidaat. De keuze voor een jobcoach is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan de aard van de beperking van de kandidaat, de aard van de werkzaamheden, de regeling waaronder de kandidaat valt, de voorkeur van de kandidaat en de voorkeuren van de werkgever.
     
  2. Een werkgever
    Ook een werkgever kan jobcoaching aanvragen bij UWV. Deze aanvraag wordt beoordeeld door een arbeidsdeskundige van UWV. De jobcoaching kan uitgevoerd worden door zowel een interne als externe jobcoach, zo lang deze door UWV erkend is.

Praktijkvoorbeeld

“Om te voorkomen dat iedere medewerker zijn eigen jobcoach meenam (dus 45 jobcoaches), is er 1 jobcoachorganisatie (…) ingeschakeld. Elke medewerker kon gebruik maken van een jobcoach, waardoor er maar 2 of 3 jobcoaches op de werkvloer rondliepen.” Lees over het belang van een efficiënte aanpak in 6 jaar later, hoe gaat het nu met deelnemers van de Banenafspraak?

Hoe wordt de jobcoach gefinancierd?

Gemeenten financieren jobcoaching uit hun re-integratiebudget. Dit budget verschilt per gemeente, afhankelijk van de grootte van de gemeente, de beschikbare financiële middelen en lokale beleidskeuzes. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s hebben dit online inzichtelijk gemaakt in de Instrumentengids Dennis. Hierin vind je ook de landelijke regeling jobcoaching van UWV. Gemeenten volgen voor de inzet van een externe jobcoach meestal het dan geldende UWV-tarief.