Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 12 juni 2024

2. Skills: wat en waarom?

Wat zijn skills?

Skills zijn alle kennis, beroepsvaardigheden en gedragsvaardigheden die nodig zijn bij het uitoefenen van een taak, functie of beroep.

CompetentNL

Wat is ‘denken in skills’?

Met denken in skills laten werkgevers traditionele functie-eisen min of meer los. Bijvoorbeeld een bepaald diploma of specifieke werkervaring. In plaats daarvan kijk je een niveau dieper naar wat iemand weet, wat iemand kan en hoe iemand zich gedraagt. Je kijkt naar de skills die een kandidaat of werknemer in diens loopbaan (en leven) heeft ontwikkeld, kan toepassen en wil doorontwikkelen. Hierdoor ontdekken werkgever én werknemer andere of meer mogelijkheden. Het gebrek aan bijvoorbeeld een bepaald diploma hoeft geen hindernis meer te zijn. De werkgever ziet meer dan ‘het papiertje’.

Je kunt de skills-aanpak inzetten voor:

  1. De match: welke skills zoekt een werkgever, welke skills hebben kandidaten en werknemers te bieden, waar zit de match?
  2. De mogelijkheden: hoe is het werk georganiseerd? Kan het werk (anders) georganiseerd worden (jobcarving of functiecreatie), passend bij de skills van de kandidaat? 
  3. De ontwikkeling: welke skills heeft een werkgever in de toekomst nodig? Waar moet een werkgever in investeren met scholing en training, om in die toekomstige behoefte te kunnen voorzien? Waar verwacht de werkgever een kloof of een probleem? 
Medewerker oefent met het leggen van zonnepanelen

Een nieuwe norm, ander gedrag

De ‘traditionele’ manier van werven met functieprofielen op basis van diploma’s en relevante werkervaring, is al decennialang de norm. We doen het automatisch op díe manier, want die werkte. Maar dat is niet meer voldoende. Je kunt de skills-aanpak zien als een benadering die het bestaande automatisme uitdaagt. Het is anders en voor sommige mensen is het nieuw. Een nieuwe norm waar ook ander gedrag bij hoort.

Gloeilampje, tip!

Tips

  • De werkgever zal te maken hebben met een cao, een functiewaarderingssysteem, een salarishuis op basis van functieprofielen, et cetera. Dit werkt als standaard en is op zichzelf onvoldoende om medewerkers aan je te verbinden. Om de juiste werknemers aan te trekken en te behouden moet je ze op persoonlijk c.q. menselijk niveau binden en boeien.  Dat vraagt om maatwerk en dynamiek. Ontdek waar de werkgever staat en sluit aan bij diens vertrekpunt. 
  • Ook binnen verplichtende kaders en systemen is verandering mogelijk. Een open houding helpt de werkgever om formele kaders te overstijgen en open te staan voor iets nieuws. Maak de werkgever al vragend bewust van de mogelijkheden. Dat is vaak effectiever dan vertellen ‘hoe het moet’. 

Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie

Het Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie (BIA) is een gratis dienst van UWV voor werkgevers. Het advies kan gericht zijn op de aanpak van een personeelstekort. UWV onderzoekt dan of werk anders organiseren een oplossing is. Bijvoorbeeld door werkprocessen en taken in beeld te brengen die geschikt zijn voor ondersteunend personeel. Werkzoekenden die niet aan (alle) opleidingseisen voldoen, maar wel relevante vaardigheden en verworven competenties hebben, kunnen voor deze taken in aanmerking komen.

Waarom aan de slag met skills?

Door krapte op de arbeidsmarkt en steeds andere verwachtingen van werknemers moeten werkgevers veel moeite doen om de juiste mensen te vinden en inzetbaar te houden. Denken in skills verruimt ieders blikveld en vergroot de kansen op een passende match, duurzame inzetbaarheid en behoud van medewerkers. We zien dan ook steeds meer werkgevers die (willen) denken in skills. 

Vrouw kijkt naar een wand met vacatures

Waarom werkgevers op weg helpen?

Veel werkgevers missen de nodige kennis voor een skills-aanpak. Vaak heeft deze aanpak ook geen prioriteit. Vooral mkb-ondernemers zijn druk met hun core business en met het personeelstekort dat ze nú hebben. Bijvoorbeeld door tijdgebrek, of een focus op hun passie – die veelal niet bij hrm-zaken ligt – zijn ondernemers niet met structurele oplossingen bezig. Maar ze ervaren wel problemen. Hier kun jij het verschil maken. Als professional in de werkgeversdienstverlening kun jij werkgevers helpen om ruimte te maken. Voor een andere manier van denken en werken: van traditionele cv’s en beroepskwalificaties, naar inzicht in skills. 

Mkb-dienstverlening voor meer verandervermogen

De uitdagingen voor het mkb stapelen zich op. Zo stellen veranderingen op de arbeidsmarkt hoge eisen aan arbeidsproductiviteit. Dit vraagt veel van de individuele ondernemer. Onderzoek laat zien dat een flink deel van het mkb over onvoldoende verandervermogen beschikt om noodzakelijke transities te maken. Vooral het kleinere mkb is hierdoor kwetsbaar. Het overgrote deel van de werkgevers die je kunt ondersteunen is mkb-ondernemer. Maar liefst 99 procent van de bedrijven in Nederland valt binnen het mkb. Zij zijn goed voor ruim 70 procent van onze werkgelegenheid
Bron: Actieagenda mkb-dienstverlening 2024-2026 

Scholing cruciaal in de skills-aanpak

Skills kunnen ontwikkeld worden. Gericht investeren in scholing en training is daarom een belangrijk aspect in de skills-aanpak. Investeren in scholing (op de werkvloer of daarbuiten) maakt werkgevers toekomstbestendiger en minder kwetsbaar voor schaarste op de arbeidsmarkt. Bovendien is de kans om nieuwe skills te leren voor veel medewerkers - zeker voor de groep millennials - een belangrijke reden om bij hun werkgever te blijven1

5 argumenten voor werkgevers om te investeren in scholing

Hoe overtuig je werkgevers van het nut van investeren in scholing? Leerwerkloket Amersfoort formuleerde 5 argumenten:

  1. Scholing tilt ieder bedrijf naar een hoger niveau. Beter geschoolde medewerkers leidt tot betere kwaliteit en dienstverlening.
  2. Door te investeren in kennis van medewerkers, win je het van de concurrent. Stilstand is achteruitgang omdat (technologische) ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen.
  3. Scholing verhoogt de productiviteit. Werknemers zijn beter gemotiveerd en het ziekteverzuim daalt. 
  4. Scholing motiveert en bindt werknemers aan een bedrijf. Goed (geschoold) personeel is moeilijk te vinden. Door werknemers (intern) op te leiden zorg je voor doorstroming van personeel en houd je toch de ervaring en kennis binnen het bedrijf.
  5. Scholing laat zien dat een bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Onderneemt.