Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 12 juni 2024

4. Het vervolg: concrete acties

De personeelsvraag van werkgevers is het uitgangspunt van de skills-aanpak. Via de 3 ingangen heb je de problematiek, behoeften en kansen in kaart gebracht. Ook weet je nu bij wie je aan kunt sluiten. Wat ga je vervolgens doen? 

A. Denken in skills: waar kan een werkgever beginnen?

Je leest bij ingang 2 tips voor het gesprek met individuele werkgevers. Mogelijk gaat de werkgever hierdoor al aan de slag met denken in skills. Wat kan de werkgever concreet doen?

  • Strategische vragen beantwoorden: welke skills missen we nu, welke hebben we in de toekomst nodig?
  • De antwoorden verwerken naar bijvoorbeeld:
    • Functieprofielen en vacatureteksten; werven op basis van skills.
    • Functiewaardering: komt de waardering van skills voldoende en duidelijk aan bod?
    • Opleiden, scholen en trainen: richten op skills-ontwikkeling, 
    • De beoordelingscyclus inrichten of aanpassen: 
      • permanente aandacht voor scholing borgen;
      • reflectie op functioneren: hoe gaat het met de inzet/het resultaat van de skills; 
      • beoordelen op skills-ontwikkeling.

B. Maak met het netwerk de skills-kloof expliciet

Medewerker dompelt kaarsen

De skills-kloof is de kloof tussen de skills die een werkgever al in huis heeft en de skills die hij in huis wil hebben (nu of in de toekomst). Breng (een deel van) het netwerk samen om de skills-kloof expliciet te maken.

  1. Maak per functie helder welke kennis, vaardigheden of houding gemist worden. 
  2. Verken hoe werkgevers deze skills-kloof kunnen dichten, evt. met ondersteuning uit de werkgeversdienstverlening. Maak hier samen een plan voor.

Tip: Praktisch CCP-stappenplan

Gebruik het praktische CCP-stappenplan (ontwikkeld door onderwijskundige Jos van Erp) om een workshop vorm te geven.

  • Definieer het cluster, bijvoorbeeld ‘vergelijkbare problematiek uit één sector’.
  • Nodig voor de workshop mensen uit die goed in staat zijn om te benoemen wat er nodig is. Bijvoorbeeld mensen met lijnfuncties, zoals afdelingschefs en voormannen. Personeelsmanagers kunnen meer op afstand staan. Dit verschilt per werkgever.
  • Activeer werkgevers in de workshop zodat het hun eigen plan wordt.
  • Neem geen verantwoordelijkheid over, maar ondersteun werkgevers om eigen verantwoordelijkheid te nemen.
  • Vraag werkgevers ook wat zij kunnen betekenen binnen het netwerk. Denk aan praktijkkennis delen met een opleider of een werk-stageplek beschikbaar stellen.

Let op!

  • Werkgevers zijn soms bang dat ze opleiden voor de concurrent. Benadruk het gedeelde belang van opleiden en gebruik de argumenten voor investeren in scholing
  • Werkgevers zullen het liefst zo breed mogelijk werven, niet alleen onder mensen met een uitkering, maar ook onder werkenden en mensen zonder uitkering.
  • Wees helder over jouw insteek. Je wilt een win-winsituatie creëren, namelijk: werkgevers lossen een deel van hun personeelstekort op en mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie zijn en blijven duurzaam aan het werk. 

Uit de praktijk

Limburgse regio’s matchen op basis van competenties
Gemeenten, UWV, de Limburgse Werkgevers Vereniging en provincie Limburg bundelden hun krachten om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Met het actieplan ‘Door inzicht aan de slag’ brengen ze de competenties van werkzoekenden in beeld, evenals de vraag van werkgevers. 

C. Ontwikkel een scholings- of trainingsaanbod

Voor nieuwe of huidige werknemers. Soms kunnen werkgevers dat zelf organiseren. Soms kan de werkzoekendendienstverlening een voortraject organiseren voor nieuwe medewerkers. Maar het kan ook zijn dat er een extern scholings- of trainingsaanbod gezocht of georganiseerd moet worden met publieke of private opleiders.

D. Vertaal vacatures

2 zittende personen met elkaar in gesprek

Van opleidings- en ervaringseisen naar skills, waardoor er ineens veel meer kandidaten in beeld komen. Je kunt dit bij een individuele werkgever doen (zie A) maar dit kan ook in een cluster of netwerk, bijvoorbeeld tijdens een workshop. Voor tips kun je terecht bij Volandis. Denk ook aan het gebruik van een AI-tool zoals Chat-GPT, die je de opdracht kunt geven een vacature te herschrijven.

E. Maak een routekaart

Overleg binnen je netwerk over een mogelijke routekaart. Je kunt aanbieden deze routekaart uit te werken. Ook NLwerktaanwerk kan hierbij helpen. 

Routekaarten NL werktaanwerk

In welke sectoren liggen werkkansen en wat is er nodig om die te benutten? De routekaarten van NLwerktaanwerk.nl brengen de arbeidsmarktkansen in branches in beeld. De routekaarten bevatten algemene informatie over de branche, de meest voorkomende functies en de benodigde eigenschappen voor die branche.