Overslaan en naar de inhoud gaan

Wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk

Het halen van een diploma of het vinden en vasthouden van een baan na school is niet voor iedere jongere vanzelfsprekend. Met het wetsvoorstel 'Van school naar duurzaam werk' krijgen scholen, Doorstroompunten (voorheen: Regionaal Meld- en Coördinatiepunten) en gemeenten (verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet) meer mogelijkheden om jongeren tot 27 jaar te ondersteunen bij de overgang van school naar werk en het behoud van werk.

Doel van het wetsvoorstel

Het doel van het wetsvoorstel is om kansengelijkheid onder jongeren te vergroten door betere begeleiding mogelijk te maken bij de overgang van school naar werk en bij het behouden van werk. Lees meer in Voorstel van Wet van school naar duurzaam werk

Wat houdt het wetsvoorstel in?

Het wetsvoorstel bestaat uit 4 samenhangende maatregelen:

  • Scholen bieden aanvullende loopbaanbegeleiding tijdens het onderwijs en na diplomering, gericht op de overgang naar vervolgonderwijs of werk;
  • Doorstroompunten bieden jongeren zonder startkwalificatie tot 27 jaar begeleiding terug naar school of naar werk;
  • Gemeenten bieden jongeren tot 27 jaar meer preventieve en passende ondersteuning terug naar school, naar werk of een combinatie van beide;
  • Partijen werken verplicht samen in een aanvullend regionaal programma.

Meer informatie over de maatregelen en de samenhang met de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur staat beschreven in de samenvatting van het wetsvoorstel.
Meer informatie over de voortgang en bijbehorende bijlagen van de wet

Voor wie is het wetsvoorstel?

De focus ligt op jongeren die ongeacht de stand van de economie moeite hebben om aan het werk te komen en aan het werk te blijven. Dit zijn jongeren uit:

Het wetsvoorstel laat ruimte om maatwerk te bieden en ook andere jongeren die dat nodig hebben te ondersteunen bij de overgang van school naar duurzaam werk.

Overzicht van de 3 rollen in het regionaal programma

Het is één regionaal programma. Deze 3 partijen zijn samen en gelijkwaardig verantwoordelijk

Wie heeft welke rol bij het regionaal programma?

  • De contactgemeente van de Doorstroompuntregio is aangewezen door de andere gemeenten uit de regio. De contactgemeente is medeverantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma en is tevens procesregisseur en ontvangt middelen voor gemeenten voor de uitvoering van het regionaal programma.
  • De contactschool van de Doorstroompuntregio is aangewezen door andere scholen in de regio. De contactschool is medeverantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma en ontvangt middelen voor scholen voor de uitvoering van het regionaal programma.
  • De centrumgemeente(n) van de bij de Doorstroompuntregio behorende arbeidsmarktregio(‘s), vastgesteld op grond van het Besluit SUWI, is (zijn) medeverantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma en ontvangt middelen voor coördinatie.

Over de totstandkoming en de voortgang van het regionaal programma voeren voornoemde partijen regionaal bestuurlijk overleg, waarbij ook het domein zorg wordt betrokken.

Stroomschema Regionaal programma

Wat staat er in het regionaal programma?

Het huidige regionaal vsv-programma wordt met het nieuwe wetsvoorstel uitgebreid:

  • Ook gericht op verbetering van de overgang van school naar werk
  • Voor jongeren met en zonder startkwalificatie
  • Leeftijd omhoog van 23 naar 27 jaar

In lagere regelgeving kunnen nadere regels worden gesteld over het regionaal programma. De ministeries van OCW en SZW zijn voornemens onderstaande hierin een plek te geven.

Het regionaal programma bevat tenminste de volgende onderdelen:

  1. Regionale analyse
  2. Doelen en indicatoren
  3. Thema’s voor samenwerkingsafspraken
  4. Voorwaarden maatregelen en algemene voorwaarden
    1. De wijze van samenwerking tussen scholen, gemeenten en Doorstroompunt in overgang van school naar werk, waaronder het gebruik van het overgangsdocument
    2. De laagdrempeligheid en toegankelijkheid van de ondersteuning voor jongeren die kampen met psychische, fysieke, financiële, criminele of andere problemen
    3. Verbeteren overgang vo-mbo, met speciale aandacht voor vso
    4. Tegengaan ongediplomeerde uitval naar werk
    5. Stimuleren duurzame arbeidsinschakeling door inzet op praktijkleren in het mbo (resulterend in mbo-verklaring of mbo-certificaat) en gebruik van sectorale ontwikkelpaden
    6. Investeren in de vakkundigheid van de uitvoerende professionals bij scholen, Doorstroompunten en gemeenten
    7. De regio moet een (relevante) groep jongeren betrekken bij de totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma
    1. Er is een duidelijke relatie tussen de regionale analyse en de maatregel
    2. De maatregel is gericht op jongeren die geen onderwijs volgen, geen werk hebben, een groot risico op lopen op uitval uit onderwijs en/of werk
    3. De maatregel is aanvullend op de bestaande wettelijke taken
    4. De maatregel is tenminste toegankelijk voor alle jongeren schoolgaand en/of woonachtig in betreffende regio.
    5. Er is duidelijk beschreven wat het beoogde maatschappelijke effect van de maatregel is en er is aannemelijk gemaakt dat de maatregel effectief is of tijdens de looptijd van het regionaal programma zal worden geëvalueerd.
  • De regionale analyse vormt de basis om maatregelen te nemen en afspraken te maken.
    De regionale analyse bestaat uit tenminste een aantal onderdelen:

    • Cijfermatig beeld regio: belangrijke cijfers, trends en verdiepende analyse
    • Inzicht in belangrijkste oorzaken waarom jongeren geen diploma halen of aan het werk komen
    • Beeld welk aanbod er is en voor welke doelgroepen
    • Zijn alle jongeren in beeld?
    • Inzicht in sterkte/zwaktes van huidige maatregelen en
      samenwerking

    Regio’s worden op weg geholpen bij het maken van een regionale analyse. Bureau LPBL heeft een leidraad en tool die bruikbaar is om te komen tot een regionale analyse. Naar de tool en leidraad regionale analyse op Ingrado.nl

Gezamenlijke agenda en ondersteuning

  • In aanloop van het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ organiseert Ingrado in december 2024 een ronde met regionale kennisbijeenkomsten. Bekijk de agenda van Ingrado voor de precieze data en locatie.
  • Lees de terugblik van de eerste ronde bijeenkomsten (december 2024). 
  • In het najaar van 2024 volgt er vanuit de ministeries OCW en SZW meer informatie over het regionaal programma en de verdeling van de budgetten. Houd de agenda van de Programmaraad in de gaten. 

Contactpersonen en netwerkpartijen

Disclaimer

Het wetsvoorstel is nog niet aangenomen en de regelgeving nog niet definitief. Daarom is deze informatie onder voorbehoud van politieke besluitvorming.