Overslaan en naar de inhoud gaan

Leven lang ontwikkelen

Een leven lang ontwikkelen (LLO) is een van de grote thema’s op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers zich blijven ontwikkelen om met de grote krapte, opgaven en veranderingen op de arbeidsmarkt om te gaan. LLO is een van de manieren om dat te doen. Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen vereisen een wendbare arbeidsmarkt, waar juist mensen zich blijven ontwikkelen.  

  • LLO voor werkenden en werkzoekenden: Blijven ontwikkelen en leren is blijven meedoen op de arbeidsmarkt.
  • LLO voor werkgevers: LLO biedt mogelijkheden om werkzoekenden, studenten en zij-instromers te begeleiden naar een sector of beroep waar veel werk is. Zo kunnen werkgevers ‘moeilijke vacatures’ toch invullen. Scholing van (potentiële) werknemers levert meer wendbaarheid en concurrentievoordelen op.

In gesprek over LLO

Om het gesprek over het belang van scholing te ondersteunen, zijn er 3 praatplaten ontwikkeld. Deze laten op een heldere en toegankelijke manier de voordelen van LLO zien en maken het in gesprekken met werkgevers, werkzoekenden, collega's of andere partners makkelijker om het belang van scholing helder over te brengen.

  1. LLO praatplaat voor werkgevers
  2. LLO praatplaat voor werk(zoek)enden
  3. LLO praatplaat Algemeen

LLO: regionaal en domeinoverstijgend

De arbeidsmarktopgave is alleen oplosbaar als publieke en private organisaties uit het onderwijs, economie en sociale domein, regionaal en domeinoverstijgend samenwerken. Daarom vliegen termen als ontschotting, ontsnippering en integraliteit professionals in deze domeinen om de oren. Het is zaak om elkaar vanuit de eigen domeinen op te zoeken en samen mensen te helpen om zich duurzaam en optimaal in te zetten en door te ontwikkelen op de arbeidsmarkt. Zo creëren professionals in het sociale, economische en onderwijsdomein samen een wendbare en weerbare arbeidsmarkt.

Hervorming infrastructuur arbeidsmarkt

Om de mismatch op de arbeidsmarkt te verminderen moeten de (toekomstige) werkgelegenheidsvraag, de totale aanbodzijde en het onderwijs bij elkaar gebracht worden. Voor het verbinden van sociale, economische en onderwijsopgaven in het arbeidsmarktbeleid stellen het landelijk en regionaal beraad meerjarenagenda’s op landelijk niveau en per arbeidsmarktregio op. 

Ondersteuning door de Programmaraad

De Programmaraad stimuleert de regionale samenwerking tussen economie-onderwijs-arbeidsmarkt op gebied van scholing en ontwikkeling ten behoeve van een goed functionerende regionale arbeidsmarkt. Dit doen we door het delen van kennis en praktijkvoorbeelden, het samenbrengen van partijen tijdens bijeenkomsten en het ontwikkelen van instrumenten.

Instrumenten voor arbeidsmarktprofessionals

De Programmaraad heeft meerdere instrumenten verzameld om werkenden en werkzoekenden te stimuleren zich een leven lang te ontwikkelen. Ook voor de dienstverlening naar werkgevers vind je hier handvatten en inspiratie.

Inzicht in de regionale arbeidsmarkt

Om LLO als arbeidsmarktinstrument te benutten is inzicht in (regionale) kanssectoren nodig. Welke beroepen kansrijk zijn, verschilt regionaal.

Inzicht in het werkzoekendenbestand

Een andere belangrijke stap voor scholing als arbeidsmarktinstrument is werkzoekenden goed in beeld hebben. Wat is hun arbeids- en ontwikkelpotentieel?

Maak een gezamenlijke agenda

Er zijn verschillende manieren om LLO in te zetten en te stimuleren. Elke regio heeft daar aanpakken voor ingericht. Ook brancheorganisaties en werkgevers ontwikkelen scholingsmogelijkheden voor hun specifieke branche of organisatie. Het helpt om deze aanpakken bij elkaar te brengen in een gezamenlijke agenda.

Denken in skills

Om werkzoekenden optimaal te begeleiden is het nodig dat professionals voorbij traditionele diploma’s en cv’s kijken. Het is belangrijk om de kennis, vaardigheden en competenties van de werkzoekende te zien. Vervolgens de vraag van de werkgever te vertalen naar skills. En daarna de kans op duurzame matches te vergroten met een scholingsaanbod, dat een eventueel gat tussen vraag en aanbod overbrugt. De Programmaraad ondersteunt de ontwikkeling naar een meer skills-gerichte arbeidsmarkt.

IT-kompas

Het IT Kompas biedt inzicht in vragen als: Voor wie is de IT geschikt? Welke domeinen en instapbanen zijn er? Hoe bepaal jij het oriëntatieniveau en het daarbij passende traject? Er zijn mogelijkheden voor iedereen die belangstelling heeft; voor mbo’ers én hoger opgeleiden en voor denkers én doeners.

Loopbaanadvies 

Werkzoekenden zijn vaak niet bekend met de mogelijkheden van werken in een andere sector of in een ander beroep. Ze komen dus ook niet op het idee om daarvoor om- of bijscholing te doen. De adviseurs van het Leerwerkloket helpen mensen bij het vinden van passende ontwikkelmogelijkheden. De Leerwerkloketten delen hun kennis over LLO en loopbaanadvies in de notitie Kijk op loopbaanadvisering.

Per 1 januari 2025 is het Leerwerkloket gestopt en opgegaan in het Werkcentrum. Hoe dit is georganiseerd, kan per arbeidsmarktregio verschillen, aangezien het Werkcentrum nog niet in alle regio’s actief is. 2025 is een overgangsjaar. In de arbeidsmarktregio’s, waar nog geen werkcentrum is, blijft de naam Leerwerkloket voorlopig bestaan. Het kan dus per arbeidsmarktregio verschillen onder welke naam de dienstverlening plaatsvindt. Informeer bij de betrokken instanties in jouw regio om te weten hoe dit in jouw regio is geregeld.

Oriëntatie op ander werk

Een oriëntatiefase is een goede manier om te zien of ander, kansrijk werk echt bij iemand past. Deze fase leidt tot succesvolle en duurzame matches tussen kandidaat en werkgever.

Regionaal scholingsaanbod vinden

De laatste jaren zijn er nieuwe flexibele onderwijsvormen ontstaan voor mensen met of zonder startkwalificatie, zoals praktijkleren in het mbo. Daarnaast is er meer inzicht ontstaan in informeel leren op het werk en manieren om dat te erkennen.

Regionaal scholingsaanbod ontwikkelen

Voor een toegankelijk scholingsaanbod dat LLO mogelijk maakt, is structurele samenwerking tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden nodig. Dat blijkt uit het onderzoek 'Couleur regionale in de Brabantse arbeidsmarktregio’s door Het PON & Telos.

Financiering

Er zijn verschillende manieren om onderwijs of andere vormen van scholing te betalen.

Financial engineering

Het kan voor een gemeente lastig zijn om (maatwerk)scholing te financieren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor verschillende groepen zoals jongeren, ouderen of werknemers in een bepaalde branche zijn er andere financieringsbronnen met andere voorwaarden en regels. Het slim combineren daarvan heet financial engineering.

Contact

Heb je vragen over LLO of wil je een voorbeeld van succesvolle samenwerking delen? Neem dan contact op met de projectleider of mail naar info@samenvoordeklant.nl.