Overslaan en naar de inhoud gaan

Leven lang ontwikkelen

Een leven lang ontwikkelen (LLO) is een van de grote arbeidsmarktthema’s van dit moment. In de snel veranderende arbeidsmarkt en maatschappij is het belangrijk dat iedereen blijft leren en zich ontwikkelt om te blijven meedoen op de arbeidsmarkt.

In een tijd dat werkgevers veel vacatures niet kunnen invullen, biedt LLO mogelijkheden om werkzoekenden, studenten en zij-instromers te begeleiden naar een sector of beroep waar veel werk is. Voor bedrijven is scholing van (potentiële) werknemers nodig om wendbaar en concurrerend te blijven. Een leven lang ontwikkelen is daarmee van groot belang voor een sterke economie.

Om LLO als arbeidsmarktinstrument te benutten is inzicht in (regionale) kanssectoren en het werkzoekendenbestand nodig, net als een goed en flexibel scholingsaanbod en mogelijkheden om je op nieuw werk te oriënteren.

Inzicht in de regionale arbeidsmarkt

Welke beroepen kans op werk geven, verschilt regionaal. Op het arbeidsmarktinformatieportaal vind je landelijke en regionale informatie en cijfers over arbeidsmarktontwikkelingen, als kansrijke beroepen en overstapberoepen. Er zijn ook pagina’s met kerncijfers en publicaties over kansen, ontwikkelingen en achtergronden van elke arbeidsmarktregio.

Energietransitie en woningbouwopgave

De energietransitie en woningbouwopgave bieden kansen op de arbeidsmarkt, nu en in de toekomst. Zo zijn er voor de uitvoering van de klimaatmaatregelen vakmensen nodig, vaak in technische richtingen waar nu al tekorten zijn. In de publicatie ’Klimaatbanen in de gebouwde omgeving’ (door UWV, SBB en SER) staat om welke beroepen en werkzaamheden het gaat en welke kennis en competenties (skills) daarvoor nodig zijn. Dat biedt aanknopingspunten voor gerichter arbeidsmarktbeleid, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van specifieke opleidingstrajecten of leerwerkarrangementen.

Inzicht in het werkzoekendenbestand

Een andere belangrijke voorwaarde om scholing in te zetten als arbeidsmarktinstrument, is werkzoekenden goed in beeld hebben. Wat is hun arbeids- en ontwikkelpotentieel? Zie daarvoor Ken je klant

Regionaal scholingsaanbod vinden

De laatste jaren zijn er nieuwe flexibele onderwijsvormen ontstaan voor mensen met of zonder startkwalificatie, zoals praktijkleren in het mbo. Daarnaast is er meer inzicht ontstaan in informeel leren op het werk en manieren om dat te erkennen. 

Regionaal scholingsaanbod ontwikkelen

Om regionaal kansen van LLO te verzilveren met een toegankelijk scholingsaanbod, is structurele samenwerking nodig tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden in de regio. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Couleur regionale in de Brabantse arbeidsmarktregio’s’ (Het PON & Telos).

Financiering van scholing

Er zijn verschillende manieren om onderwijs of andere vormen van scholing te betalen. Zie daarvoor het overzicht van landelijke en regionale regelingen en subsidies van de SER. Daar staan financieringsmogelijkheden voor:

  • Werkgevers. zoals de Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in MKB-ondernemingen
  • Overheden en particulieren, zoals het Levenlanglerenkrediet
  • Voor particulieren is informatie over subsidies, leningen, beurzen, voorschotten en andere vormen van financiering ook te vinden op leeroverzicht.nl

Het kan voor een gemeente lastig zijn om (maatwerk)scholing te financieren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor verschillende groepen zoals jongeren, ouderen of werknemers in een bepaalde branche zijn er andere financieringsbronnen met andere voorwaarden en regels. Het slim combineren daarvan heet ook wel financial engineering.

Loopbaanadvies en oriëntatie op ander werk

Werkzoekenden zijn vaak niet bekend met de mogelijkheden van werken in een andere sector of in een ander beroep. Ze komen dus ook niet op het idee om daarvoor om- of bijscholing te gaan doen. De adviseurs van de Leerwerkloketten helpen mensen bij het vinden van passende ontwikkelmogelijkheden. De notitie Kijk op loopbaandienstverlening gaat verder in op het belang van loopbaanadvisering en hoe dit kan worden georganiseerd. Lees meer op de pagina Het Leerwerkloket

Een oriëntatiefase is een goede manier om te zien of ander, kansrijk werk echt bij iemand past. Deze oriëntatie leidt tot succesvollere, duurzame matches tussen kandidaat en werkgever. 

Met een integrale aanpak versterken we samen de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Ondersteuning door de Programmaraad

Onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden komen nog niet overal tot een integrale regionale aanpak omdat zij elk hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben. De Programmaraad helpt hen in de arbeidsmarktregio’s samen te werken vanuit de inhoud: de maatschappelijke opgave om samen de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt te versterken en zo participatie te bevorderen.

We delen kennis en praktijkvoorbeelden online en brengen partijen samen op bijeenkomsten zoals het Leerwerkfestival, geven advies, en we ontwikkelen instrumenten voor het stimuleren van de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Heb je vragen over leven lang ontwikkelen of wil je een voorbeeld van succesvolle samenwerking delen? Neem dan contact op met de projectleider of mail naar info@samenvoordeklant.nl