In het ProgrammaraadJournaal vind je het laatste nieuws rondom de wet SUWI en de projecten van de Programmaraad.
Meld je aan voor het ProgrammaraadJournaal en ontvang deze circa 2 keer per maand via e-mail.
In dit overzicht vind je de klantreizen die bij ons bekend zijn en betrekking hebben op aanvragen van uitkeringen, intake, maatschappelijk fit maken, matching, plaatsing en nazorg in het domein werk en inkomen. De klantreizen worden zo mogelijk vanuit drie invalshoeken belicht: de klant, de professional en de organisatie, zogeheten blue prints.
De Programmaraad werkt aan een totaal overzicht van alle klantreizen in het domein werk en inkomen. Heb je een klantreis op één van deze thema's en wil je die graag delen met andere arbeidsmarktregio's en/of gemeenten, vul dan hier het formulier in. Mis je een specifieke klantreis, dan willen we graag kijken wat de mogelijkheden zijn om die te ontwikkelen. Neem hiervoor contact op met Gerlinde Scheper, projectleider gegevensuitwisseling gschepersamenvoordeklantnl
De aanvraag van een uitkering. De klant kan in verschillende situatie een uitkering aanvragen. Voorbeelden zijn: als een klant werkloos raakt, of als de maximale WW-periode is bereikt en de klant een bijstandsuitkering aanvraagt.
De intake. Heeft de klant recht op een uitkering, wat zijn de mogelijkheden op het gebied van werk, en het opstellen van een klantprofiel zijn onderdeel van de intakefase.
De klantreis 'Draaideurklanten' bestaat uit verschillende processtappen. De klantbeleving en de omschrijvingen laten zien hoe dit traject door klanten wordt ervaren. Op basis van deze klantreis zijn verbeterkansen gegenereerd. Samen met klantmanagers, inkomensconsulenten, teamleiders en andere belanghebbende binnen de gemeente Amsterdam.
Maatschappelijk fit maken. Meedoen, in balans zijn en participeren.
Een burger met schulden kan met veel verschillende instanties en even zoveel regelingen in aanraking komen. De klantreis geeft inzicht hoe het contact wordt ervaren en waar er verbeterpunten mogelijk zijn voor een betere klantbeleving en dienstverlening. De klantreis is samengesteld met de gemeente Alphen aan den Rijn.
In samenwerking met de Schouders eronder en de gemeente Tiel is een klantreis gemaakt om de volgende doelstellingen te realiseren: 1. Iedere inwoner die te maken krijgt met schulden weet hoe hij of zij hulp kan vinden bij het oplossen van schulden en 2. Schuldhulpverlening sluit aan op de capaciteiten en leefwereld van de inwoner. Op basis van deze reis zijn benoemd wat goed werkt, wat de pijnpunten en verbeterpunten zijn.
Werk fit maken. De dienstverlening is deze fase kan divers zijn, afhankelijk van de persoonlijke situatie van de klant. Voorbeelden zijn een workshop over solliciteren volgen, e-learning over netwerken en social media. Er is op dit moment nog geen klantreis beschikbaar over werk fit. Heeft u een voorbeeld? Via de link 'klantreis toevoegen' rechts boven op deze pagina kunt u dit voorbeeld naar ons toesturen.
In het kader van Simpel Switchen in de Participatieketen is een klantreis gemaakt met als doel het voor mensen gemakkelijker en veiliger te maken om de stappen die ze in hun loopbaan kunnen zetten, ook daadwerkelijk te gaan zetten. Drempels voor mensen om werk te aanvaarden moeten worden weggenomen, overgangen moeten soepeler. Zoals de overgang van dagbesteding naar (beschut) werk of andersom.
Oriëntatie op de arbeidsmarkt. De klant oriënteert zich op de arbeidsmarkt. Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Er is op dit moment nog geen klantreis beschikbaar over oriëntatie op de arbeidsmarkt. Heeft u een voorbeeld? Via de link 'klantreis toevoegen' rechts boven op deze pagina kunt u dit voorbeeld naar ons toesturen.
Opleiden. Een ‘leven lang leren’ is onvermijdelijk geworden door de continue veranderende arbeidsmarkt. Om aan het werk te komen en blijven is om- en bijscholing noodzakelijk. Opleiden kan in verschillende vormen: diplomeren, certificeren en het behalen van een praktijkverklaring.
Deze klantreis geeft de beleving van de kandidaat voorafgaand, tijdens en na het traject 'Praktijkleren met de praktijkverklaring' weer. Op basis hiervan worden een aantal aanbevelingen en aandachtspunten beschreven, die leiden tot een gewenste klantreis.
Bekijk ook inspirerende video's uit regio's over de praktijkverklaring
Deze klantreis is vanuit het perspectief van de consulent en bedoeld om managers en beleidsmedewerkers te helpen hun professionals te faciliteren om ‘praktijkleren in het mbo’ goed te integreren binnen de bestaande dienstverlening in de regio.
Matching. Het bemiddelen van kandidaten op passende vacatures.
Deze klantreis gaat over de zoektocht naar een parttime baan vanuit de bijstand en bestaat uit verschillende stappen. Deze stappen vormen samen de klantreis, die is opgedeeld in verschillende fasen: werk zoeken, solliciteren, parttime werken en doorstromen. Welke drempels kan de gemeente wegnemen die klanten ervaren? Wat zijn de belemmeringen die klanten tegenkomen? Vanuit het perspectief van de klant. De klantreis wordt ook beschreven vanuit het perspectief van de gemeente en de werkgever.
Deze klantreis brengt de beleving van de werkzoekende en kleinere werkgever (MKB) in beeld. Hoe ervaren zij de bemiddeling en waar zitten mogelijke verbeterpunten? Bij de werkzoekenden is gekeken naar bemiddeling vanuit WW en bemiddeling vanuit bijstand.
Plaatsing. In deze fase gaat de klant daadwerkelijk aan de slag bij een werkgever.
Deze klantreis gaat in op de beleving van een klant in het contact met de overheid als hij een deel van zijn uitkering moet terug betalen. Het geeft inzicht hoe de contact wordt ervaren en waar er dus verbeterpunten mogelijk zijn voor een betere klantbeleving en dienstverlening. De klantreis is samengesteld vanuit verschillende klantreizen die de G4 eerder maakten op basis van interviews.
Nazorg. Het onderhouden van contact met klant en/of werkgever na de plaatsing op de vacature of werkervaringsplaats met als doel duurzame uitstroom te bevorderen.
Deze klantreis bevat het proces van een persona die vanuit de pensioengerechtigde leeftijd bereikt vanuit de bijstand. Hierin zijn beschreven: Op basis hiervan zijn beschreven de verbeterpunten, ontwerpprincipes en het gewenste klantproces. Vanuit een digitale tool is de huidige en nieuwe inkomenssituatie bepaald en vergeleken inclusief een ontwikkelpad voor het inkomen van de klant.