Overslaan en naar de inhoud gaan

Ken je klant

Wat is het belang van ‘ken je klant’?

‘Ken je klant’ is een sleutelvoorwaarde voor een succesvolle bemiddeling. Het gaat om een  transparant klantenbestand waarin de gegevens over de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van kandidaten goed en eenduidig zijn vastgelegd. Kortom: wat weten, kunnen en willen zij? Door deze gegevens is duidelijk wat mensen in hun mars hebben.

Dit is van groot belang om hen (nieuwe) kansen op de arbeidsmarkt te geven. De kernvraag is: wat is het arbeids- en ontwikkelpotentieel van een kandidaat? Het antwoord op deze vraag bepaalt wat ervoor nodig is om iemand aan het werk te krijgen en te houden.

Informatie over het arbeids- en ontwikkelpotentieel van kandidaten vormt ook het fundament van een goede dienstverlening aan werkgevers. Hiermee laat je de mogelijkheden van kandidaten zien en schets je een reëel beeld van het aanbod. Dat bevordert de match tussen werkgever en werkzoekende.

Cruciaal: gegevens digitaal, actueel en correct vastleggen

Cruciaal voor de bemiddeling is dat de gegevens van kandidaten digitaal aanwezig zijn en steeds actueel en correct zijn. Aan de hand van deze gegevens kun je binnen de regio nagaan wie in aanmerking komen voor de diverse functies die werkgevers aanbieden. 

De transparantie maakt het voor bemiddelaars gemakkelijker om informatie te delen met elkaar en met werkgevers. Dat versterkt de samenwerking binnen de arbeidsmarktregio. Ook is het mogelijk om kandidaten gericht uit te nodigen voor een activiteit, bijvoorbeeld een banenmarkt in een kansrijke sector. Zo wordt de kans op betere matches en daarmee duurzame uitstroom vergroot. 

Hiervoor is het nodig dat gemeenten en UWV de gegevens van hun kandidaten volledig en uniform vastleggen en actueel houden. Voor gemeenten zijn diverse goede applicaties en systemen beschikbaar, waaruit zij kunnen kiezen. Zo kan de techniek voor een groot deel het werk voor de professional doen. Ook voor de uitwisselingsvoorziening van VUM (Verbeteren Uitwisselen Matchingsgegevens) is een goede kwaliteit van gegevens een voorwaarde voor succes. 

Handreiking voor een transparant kandidatenbestand

Wat kunnen gemeenten doen om de gegevens van kandidaten transparant te maken, te houden en uit te wisselen met andere partijen? Hierover lees je in de Handreiking voor een transparant kandidatenbestand

Omslag handreiking ken je kandidaat

Inzicht in competenties van groot belang

Als je gegevens van kandidaten vastlegt, is het belangrijk om niet alleen naar opleiding en ervaring te kijken. Want deze informatie is vaak snel verouderd in de huidige arbeidsmarkt waarin de eisen en de inhoud van functies voortdurend veranderen. Daarom kijken werkgevers en bemiddelaars steeds minder vaak naar het traditionele cv en steeds vaker naar competenties. Het draait om de vraag welke kennis, vaardigheden (skills) en houding nodig zijn om een bepaalde vacature goed te kunnen vervullen.

UWV en SBB ontwikkelen hiervoor de standaard CompetentNL, waarin de skills bij alle beroepen en opleidingen beschreven zijn. De eerste versie verscheen in 2021. Je kunt de informatie in CompetentNL inzien via het arbeidsmarktdashboard skills. 

Ondersteuning door het Landelijk Ondersteuningsteam

Het Landelijk Ondersteuningsteam Regionale Arbeidsmarkt zet zich ervoor in dat partijen binnen de arbeidsmarktregio’s zich bewust zijn van het belang van het vastleggen van gegevens van werkzoekenden en vacatures en ook een gevoel van urgentie hebben. Daarom worden kennis en producten gedeeld via onder meer bijeenkomsten en publicaties. Dit stimuleert dat de regio’s gebruikmaken van de nieuwste technologische ontwikkelingen om gegevens te registeren en uit te wisselen.

Transparantie in het klantenbestand bij Pasmatch