Overslaan en naar de inhoud gaan

Leren op de werkvloer levert aardig wat op. Ook voor ondernemers!

23 juli 2024

40 procent van de werknemers in het mkb leert veel van hun taken en collega’s1. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Om leren op de werkvloer te bevorderen, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers hoe zij leren op het werk nog meer kunnen stimuleren.

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) blijkt dat 92% van de werknemers leren op het werk (heel) belangrijk vindt. Toch is er met name in het mkb ruimte voor verbetering. In bedrijven met meer dan 250 werknemers, leert bijna de helft van de werknemers veel van taken en collega's, tegenover 37% (taken) en 39% (collega’s) in het mkb.

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “In Nederland zijn er zo’n 430.000 mkb-bedrijven. Veel zijn al goed op weg, maar er liggen nog kansen om leren op het werk nog meer te stimuleren en faciliteren. Dat hoeven geen ingewikkelde en tijdrovende processen te zijn. Het gaat soms om kleine acties waarmee je als ondernemer je medewerkers en dus je bedrijf al vooruit helpt. Zoals het stimuleren van kennis delen, feedback geven en zorgen voor een uitdagend en gevarieerd takenpakket. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat des te belangrijker.”

Leren op de werkvloer levert iedereen wat op

TNO-onderzoek toont aan dat informeel leren op de werkvloer het innovatievermogen van bedrijven bijna verdubbelt en de aansluiting van kennis en vaardigheden op de behoeften van de werkgever verbetert. Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk en meer betrokken, wat leidt tot een hogere productiviteit en betere positie op de arbeidsmarkt. 2

Michiel van Vonderen, eigenaar van KAMER 88 Haarstylisten in Zwijndrecht, stimuleert leren binnen zijn salon: “Elke 6weken hebben we met ons team van 11 stylisten een ‘haaravond’. Dan delen we tips en tops met elkaar. Zo was er laatst een collega die opmerkte dat verf niet goed dekte op een bepaalde manier. Ze deelde haar suggestie en demonstreerde dat gelijk aan alle collega’s. Daarnaast delen collega’s ook tijdens de werkdag tips uit en geven we elkaar uitleg over kleurtechnieken. Op die manier blijft iedereen van elkaar leren. Jong van oud en andersom. Dat is de kracht van onze salon.”

Nieuwe campagne

Het ministerie van SZW start met een campagne om mkb-werkgevers te inspireren hoe zij eenvoudig laagdrempelige leermomenten kunnen creëren. Onder het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leersituaties zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf. De campagne is online te zien en op de radio te horen.

De campagne is een initiatief van het ministerie van SZW en wordt verder uitgerold in samenwerking met O&O fondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties en brancheverenigingen.

QuickScan voor tips

De Quickscan Leercultuur, ontwikkeld met TNO en Windesheim, biedt mkb-werkgevers handvatten om een leercultuur binnen hun bedrijf te ontwikkelen. Deze scan is gratis te doen op mijnleercultuur.nl.

1 Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS, 2023
2 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023