Overslaan en naar de inhoud gaan

Langer ondersteuning bij implementatie preferent werkproces loonkostensubsidie Participatiewet

16 november 2021

Het preferente werkproces loonkostensubsidie Participatiewet is in 2019 ontwikkeld om voor werkgevers hinderlijke verschillen tussen gemeenten te verminderen. De nieuwe werkwijze is uitgeprobeerd in dertig deelnemende gemeenten. De uitkomsten waren zo positief dat in 2020 en 2021 gestimuleerd wordt dat de overige 300 gemeenten ook overgaan tot het preferente werkproces. Daartoe krijgen zij ondersteuning van een team van Divosa en De Normaalste Zaak. Veel gemeenten hebben deze stap ook daadwerkelijk genomen, maar een aantal nog niet. Omdat door de Coronamaatregelen de werkdrukte bij gemeenten heel hoog is geweest wordt de ondersteuning verlengd tot 1 juli 2022.

Wat is het preferente werkproces?

Om het werken met loonkostensubsidie aantrekkelijker te maken voor werkgevers en gemeenten, is een preferent proces loonkostensubsidie ontwikkeld (zie ook video). Dit preferente werkproces stroomlijnt het aanvragen, verlengen en uitbetalen van de loonkostensubsidie Participatiewet. Met name in de wijze waarop werkgevers en werknemers worden bevraagd en geïnformeerd verdwijnen daardoor de zichtbare verschillen in het werkproces tussen gemeenten. Bij de ontwikkeling en implementatie daarvan werkt Divosa samen met De Normaalste Zaak (DNZ) en VNG.

Dertig gemeenten en tien organisaties zijn begin 2019 begonnen met het uitproberen van een ideaal proces voor het aanvragen, verlengen en uitbetalen van de loonkostensubsidie. De nieuwe werkwijze is uitgeprobeerd in de dertig deelnemende gemeenten. De uitkomsten waren zo positief dat is besloten de overige 300 gemeenten en samenwerkingsverbanden te vragen om de preferente werkwijze te implementeren.

Het implementatieproces

Bij stap één van het implementatieproces wordt een klein team in de regio geformeerd. Stap twee is dat dit team met ondersteuning van De Normaalste Zaak aan de hand van een scanlijst de verschillen inventariseert tussen de huidige en de preferente werkwijze. Dat resulteert in een overzichtje van de nodige aanpassingen. Het blijft belangrijk om daarbij het belang van de gemeente goed mee te wegen. Ook de beleidsvrijheid van een gemeente blijft bestaan. Stap drie bestaat uit de feitelijke aanpassingen.

Omdat door de Coronamaatregelen de werkdrukte bij gemeenten heel hoog is geweest wordt de ondersteuning verlengd tot 1 juli 2022. Ook de bestaande mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming te ontvangen wordt verlengd.

Voor meer informatie:  lks@denormaalstezaak.nl

Dit is een bericht uit Gemeentenieuws van SZW