Overslaan en naar de inhoud gaan

Regionale werkgeversservicepunten door de ogen van de werkgever

16 november 2021

Met ingang van 1 januari 2021 is een aantal wijzigingen in de SUWI-regelgeving van kracht. Een onderdeel van de aangepaste SUWI-regelgeving is dat regio's jaarlijks de tevredenheid van werkgevers gaan monitoren over de werkgeversservicepunten (WSP's). De Monitor Werkgeverstevredenheid regionale WSP's 2021 is vandaag gepubliceerd op samenvoordeklant.nl.

Het doel van deze Monitor Werkgeverstevredenheid WSP's is het verbeteren van de gezamenlijke dienstverlening van gemeenten en UWV aan werkgevers, zowel binnen regio’s als regio-overstijgend. 

Overkoepelende conclusies

Uit het rapport Monitor Werkgeverstevredenheid WSP's 2021 blijkt dat werkgevers het regionale WSP over het algemeen ruim voldoende beoordelen met een 7,4.

  • Werkgevers zetten het WSP vooral in voor werving en selectie. Overige diensten worden veel minder gebruikt.
  • Werkgevers geven het WSP een ruime voldoende. De samenwerking verloopt prettig maar matching van kandidaten is een aandachtspunt.
  • Werkgevers zien het WSP nog niet altijd als strategisch partner.

Advies

In het rapport wordt geadviseerd om focus op werving en selectie, contactpersonen en strategisch partnerschap.

  • Zorg voor een betere match tussen de kandidaat en de werkgever
  • Wees nauwkeurig in het opvolgen en terugbellen van werkgevers
  • Investeer in de kwaliteiten van de werknemers bij het WSP
  • Communiceer meer over de strategische diensten
  • Zet onderlinge kennisdeling in om van elkaar te leren

Lees het volledige rapport