Beoordeling dienstverlening en rol WSP
Als de marktonderzoekers dieper in de dienstverlening en de rol van de WSP’s duiken, dan zijn werkgevers het minst positief over werving en selectie, al wordt dit nog steeds beoordeeld met een ruim voldoende. Duidelijk is dat werkgevers niet verwachten dat hun WSP-contactpersonen altijd specifieke branchekennis in huis hebben, maar verwachten wel dat vragen over worden gesteld, zodat de branchekennis wordt vergroot. Kijkend naar strategisch partnerschap dan vindt bijna de helft van de werkgevers, het WSP een goede gesprekspartner bij personeelsvraagstukken. 46% vindt dat het WSP de werkgever helpt zijn weg te vinden bij alle instanties die te maken hebben met de arbeidsmarkt.
Op naar verbetering
Een geringe beschikbaarheid aan kandidaten is het meest voorkomende pijnpunt. Verder zijn werkgevers minder tevreden over deze 3 zaken:
- Ongeschikte kandidaten
- Onbereikbaarheid en trage reacties
- Gebrek aan proactiviteit
Een aantal kritische quotes van werkgevers: “Veel voorgedragen kandidaten blijken ongemotiveerd of sluiten niet aan op vacatures.”, “Totaal geen terugkoppeling gehad op meerde contactmomenten.” En: “Contact opnemen is enkel vanuit onze kant.”, “Er is weinig contact en duurt vaak lang voordat wij antwoord krijgen.” Hier liggen landelijk verbeterkansen en de regio’s kunnen in de deelrapportages kijken welke verbeterpunten zij kunnen oppakken.