Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén systeem, één werkwijze

Gepubliceerd op 15 april 2014

Sonar en WBS, de systemen die veel afdelingen Werk en Inkomen van gemeenten gebruiken voor de inschrijving van werkzoekenden, stonden in de regio Friesland centraal. Met als uitgangspunt: optimale benutting van de systemen bij alle deelnemers: negen gemeenten, UWV en diverse uitzendbureaus.

Kerngegevens project
Wie
: 10 gemeenten, UWV en per gemeente diverse uitzendbureaus.
Wat deden zij? In alle gemeenten dezelfde registratiesystemen installeren, ermee leren werken en bestaande inschrijvingen indien nodig herstellen. Kwalitatieve resultaten: Betere regionale samenwerking, meer eenduidigheid in de werkwijze en betere kwaliteit van cv’s op Werk.nl.
Contact: Gretha Trinks, (projectleider), g.trinks@smallingerland.nl.
Publieke partijenGemeenten en UWV.
Private partijen: AB werk, Abiant, Adecco, Daxxa, Dit, Flexwerk, Fritech, Jobdiva, Jobhunting 2.0, Maintec, Olympia, Pastiel, Quick, Randstad, Manpower, Wanted, Slager, Sloobest, Djobs, Startpeople, Tempo-team, Top, Timing, Unique, Uwerk, Werktijd.

De regio is ervan overtuigd dat dit streven behaald wordt, maar het project Ontsluiting Werkzoekenden- bestand bleek te kort om het volledig te realiseren. Kleine gemeenten werkten nog niet met Sonar en WBS en moesten getraind worden. Het UWV geeft bij elke gemeente uitgebreide trainingen om iedereen er volledig bekend mee te maken. Ook bleken veel werkzoekenden niet goed ingeschreven en herstel daarvan heeft veel tijd gekost. De ingeslagen weg wordt nu verder vervolgd om het beoogde resultaat te behalen.

Goed beeld

Werkzoekenden die hun inschrijving na drie maanden* niet gecontinueerd hadden, werden benaderd om dat alsnog te doen. Ook zijn intakegesprekken gevoerd om een goed beeld te krijgen van kandidaten. Hierdoor is veel meer inzicht ontstaan in het werkzoekendenbestand. Zo kan sneller, beter en gemakkelijker gematched worden. Wel is gebleken dat de motivatie van de werkzoekende bepalend is voor succes en zwaar gewogen moet worden. Het gebeurt regelmatig dat een kandidaat de juiste werkervaring heeft, maar niet gemotiveerd is. Los van de vraag welke gevolgen dit moet hebben voor de klant, maakt de nieuwe eenduidige manier van werken dit probleem beter inzichtelijk.

*Collectief verlengen van WWB-inschrijvingen UWV heeft in februari 2014 gericht alle ingeschreven WWB’ers verlengd naar de eerste week van januari 2015. Deze actie wordt elke drie maanden herhaald om te borgen dat ook nieuwe (her)inschrijvingen in de tussenliggende periode meegenomen worden. Hiermee is continuïteit en actualiteit van de inschrijvingen geborgd.

Inschrijving verlengd

Ondertussen is geregeld dat WWB’ers in ieder geval tot 1 juli 2015 ingeschreven blijven. In de toekomst wordt de inschrijving mogelijk gekoppeld aan de WWB-indicatie, waardoor deze niet steeds ververst hoeft te worden. Om te voorkomen dat verouderde informatie in het systeem terechtkomt, hebben de gemeenten werkprocessen opgesteld om via gesprekken met klanten hun cv actueel te houden. Gebleken is dat klanten er zelf vaak niet aan denken om nieuwe werkervaring toe te voegen. 

Leidraad voor cv’s en vacatures

Een ander belangrijk streven was het realiseren van een leidraad voor gemeenten, waarin is vastgesteld waar cv’s en vacatures aan moeten voldoen. Zo kan matching uiteindelijk volledig geautomatiseerd verlopen via Werk.nl. Daarvoor is goede registratie via de eerder genoemde niet-publieke systemen noodzakelijk. De leidraad is er inmiddels en wordt ook al toegepast in Drenthe, Overijssel en Groningen.

“GOED ZICHT OP HET KLANTENBESTAND IS ESSENTIEEL VOOR GESLAAGDE SAMENWERKING EN BEMIDDELING”

- LUCINDA DIJKSTRA, MANAGER BAANBREKEND FRYSLÂN

Plaatsingen dankzij Baanbrekend

Plaatsen van kandidaten uit de WWB had binnen de gemeente Leeuwarden en in Friesland al een sterke focus door een regionale werkgeversbenadering. Daarnaast wordt door de gemeente Leeuwarden en Randstad nauw samengewerkt voor Baanbrekend Fryslân. Deze aanpak is zeer succesvol. De uitzendorganisatie concludeert, net als de publieke partners, dat goed zicht op het klantenbestand cruciaal is voor publiekprivate samenwerking bij arbeidsbemiddeling.