Overslaan en naar de inhoud gaan

Eigen samenwerkingsaanpak vraagt trekkracht

Gepubliceerd op 15 april 2014

In de IJsselvechtstreek zijn de publiek- private partners bewust op zoek gegaan naar een eigen aanpak om werkzoekenden aan een baan te helpen. De rol van uitzendorganisaties bij selecteren en matchen van kandidaten, is daarbij gegroeid. “Dit is echt onze aanpak.”

Kerngegevens project
Wie: 5 gemeenten, UWV, 2 SW-bedrijven en 
16 uitzendorganisaties.
Wat deden zij? Samen een eigen regionale samenwerkingsvorm ontdekken.
Kwalitatieve resultatenVertrouwen en onderlinge verbinding zijn gegroeid, de uitvoering is gestart en kan nu verder groeien.
Contact: Michelle Kampman (projectleider), m.kampman@zwolle.nl.
Publieke partijen: Gemeenten en UWV.
Private partijen: Adecco, Incusief, Pec Zwolle Werkt, Getwork, Hanzeland, Personeelsdienst Direct bv, TIP, Werkplangroep, Tempo-team, Wie Zorgt!, Olympia, Startpeople, Woodselect, Timing, Randstad, Werkis Uitzendbureau.

De doelstelling werd al vroegtijdig ambitieus: de partners wilden samen één eigen online database creëren (in de cloud) om zo handig cv’s te delen. Voor betere dienstverlening aan werkgevers én werknemers. De gewenste cloud-oplossing bleek in de projectperiode niet te realiseren.“Technisch complex en de beschikbare oplossingen zijn nog beperkt”, aldus de regionaal projectleider.

De mogelijkheden van Werk.nl werden nu nog te beperkt geacht. Ook door verregaande privacybescherming en gebruik van (deels) anonieme cv’s. Input voor uitzenders zou daardoor te beperkt zijn om snel te kunnen matchen en goede feeling te hebben met kandidaten.

Meer weten

De deelnemende partijen kijken wel terug op een geslaagd project. Het systeem en de streefgetallen zijn niet gerealiseerd, maar iets anders wel: een eigen aanpak voor betere samenwerking. Na een moeizame start werd besloten die aanpak eerst te ontwikkelen. Stap één was aanlevering van cv’s door gemeenten, UWV en SW-bedrijven bij uitzendorganisaties. Vooral via e-mail en WeTransfer. Uitzenders wilden meer weten van kandidaten. Daarom volgde een meet & greet sessie in het voetbalstadion van PEC Zwolle. Door vrijblijvendheid was de opkomst van werkzoekenden beperkt, maar gekoppeld aan handhaving zien de partijen hier wel perspectief in.

Selectie kandidaten

Een succesvolle vervolgstap was instroom van kandidaten uit de bestanden via de uitzendorgani- saties. De doelgroep meldt zich daar (deels) immers ook. Ook zijn uitzendorganisaties vacatures gaan inbrengen bij hun publieke partners. Ook dat bleek effectief. Uitzenders zijn bovendien betrokken bij selectie van kandidaten. De mismatch bij de selectie is hierdoor kleiner geworden.

Rol SW-bedrijven

De rol van SW-bedrijven Wezo en IMpact is nog beperkt gebleven. Met extra aandacht voor begeleiding van kandidaten en maatwerk bij werkgevers, zien zij op termijn zeker wel mogelijkheden. Uitzenders kunnen die extra begeleiding vanuit reguliere werkzaamheden nu vaak niet bieden. Intensievere samenwerking tussen SW- bedrijven, uitzenders en andere werkgevers gaat ook voor kandidaten met een structurele functionele beperking tot plaatsingen leiden, is de verwachting.

“MET DUIDELIJKE ROLVERDELING EN ÉÉN BELANG BOTSEN SW-BEDRIJF EN UITZENDER NIET”

- HANS VERMEER, COMMERCIEEL MANAGER SW-BEDRIJF IMPACT

Lessen

Terugblikkend noemt de regionaal projectleider als belangrijke succesvoorwaarden: vertrouwen, verbinding en beginnen. Oftewel: starten en onderweg samen de juiste samenwerkingsvorm ontdekken. Die laat zich vooraf niet uittekenen. Met de onderlinge verbinding groeit ook het vertrouwen. Trekkracht van een projectleider die mensen samenbrengt en – waar nodig – aan hun jas trekt, blijkt ook wenselijk.

Wat zou de regio doen met nog eens 130.000 euro aanjaaggeld? “Focussen op plaatsen van werkzoekenden als hoogste doel. Dat kan omdat de basis voor de samenwerking gelegd is. Hier kunnen wij nu mee verder”, aldus de projectleider.