Overslaan en naar de inhoud gaan

Extra inzetten op arbeidsfit maken WWB'ers

Gepubliceerd op 15 april 2014

Arbeidsfit maken van werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt (WWB) verdient meer aandacht om hen aan banen te helpen. Die noodzaak ondervond deregio Midden-Limburg waar een groot aantal kwalitatieve cv’s (600) is ontsloten. Meer dan de doelstelling, maar dit zorgde niet voor plaatsingen.

Kerngegevens project
Wie:
5 gemeenten, UWV en 1 uitzendorganisatie.
Wat deden zij? Via workshops van het WerkgeversServicepunt ‘aan de poort’ werkzoekendenhelpen met een sollicitatietraining en plaatsing van een goed cv op Werk.nl.
Kwalitatieve resultaten:
Samenwerking tussen de partners is verder geïntensiveerd, werkzoekenden zijn ondersteund en meer kwalitatieve cv’s ontsloten.Ook is meer inzicht ontstaan over bemiddeling vanuit de WWB.
Contact: Jan Ramakers (projectleider), janramakers@roermond.nl.
Publieke Partijen: UWV, Werk.nl, Gemeenten.
Private Partijen: Tempo-Team.

In de regio bestaat al geruime tijd nauwe samenwerking tussen gemeenten, UWV en twee SW-bedrijven. Zij bundelden hun krachten al voor een gezamenlijke werkgeversbenadering in de vorm van een WerkgeversServicepunt (WSP). Hier leerden werkzoekenden bijvoorbeeld ook al een goed cv maken, dat zij kunnen gebruiken om een baan te vinden.

Versteviging van de samenwerking

Het project Ontsluiting Werkzoekendenbestand was vooral gericht op verdere versteviging van de samenwerking. Werkzoekenden die zich inschreven voor een bijstandsuitkering, werden al snel uitgenodigd voor een workshop bij de gemeente. Hier worden zij geholpen met solliciteren en verbetering van hun cv, zodat die meteen na de workshop op Werk.nl kan worden geplaatst. Dit werkte goed.

Concurrentie

Maar dat alleen is niet genoeg. De ontsluiting heeft niet geleid tot extra plaatsingen via de uitzendorganisatie. Voor werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt is extra hulp nodig, benadrukt de regionaal projectleider.Alleen cv’s ontsluiten en naast vacatures leggen, is niet genoeg. Het bestand op Werk.nl is groot en mensen met ‘extra afstand’ moeten concurreren met werkzoekenden die recentelijk nog werkten of in de WW zitten. “Die strijd verliezen zij al snel, als je er verder niets aan doet”, aldus de projectleider. Daarom blijft het WSP deze mensen zoveel mogelijk zelf bemiddelen om extra aandacht te kunnen bieden, is de conclusie na het project. Het grootste kwalitatieve succes is dat de betrokken partijen nog nauwer zijn gaan samenwerken. Ook UWV en gemeenten onderling. UWV kijkt mee naar het plaatsen van WWB’ers en gemeentelijke afdelingen juist bij WW’ers. “Het gaat er uiteindelijk om dat de beste kandidaat bij de werkgever komt”, aldus een UWV-betrokkene.

“ VOOR MENSEN MET EEN GROTE AFSTAND TOT DE ARBEIDSMARKT IS MEER NODIG” - JAN RAMAKERS, PROJECTLEIDER BIJ DE GEMEENTE ROERMOND

Knelpunt

Een belangrijk knelpunt bij het project bleek het digitaal inschrijven op Werk.nl. Als met een inschrijving op de website drie maanden niets gebeurt, verdwijnt deze uit het systeem*. Gemeenten zouden deze werkzoekenden volgens UWV beter kunnen begeleiden met het actueel houden van hun inschrijving op de site. Ook werken nog niet alle gemeenten in de regio met hetzelfde systeem. Ook dat bemoeilijk de onderlinge samenwerking.

* Collectief verlengen van WWB-inschrijvingen UWV heeft in februari 2014 gericht alle ingeschreven WWB’ers verlengd naar de eerste week van januari 2015. Deze actie wordt elke drie maanden herhaald om te borgen dat ook nieuwe (her)inschrijvingen in de tussenliggende periode meegenomen worden. Hiermee is continuïteit en actualiteit van de inschrijvingen geborgd.