Overslaan en naar de inhoud gaan

Groeiende animo en tips voor gebruik werk.nl

Gepubliceerd op 15 april 2014

Vier subregio’s in Utrecht-Midden zijn gekoppeld aan vier deelnemende uitzendbureaus. Zij bepaalden samen hoe zij zoveel mogelijk cv’s van werkzoekenden in Werk.nl konden ontsluiten. Ook is kritisch gekeken naar de mogelijkheden van deze tool. Workshops over het gebruik voor werkzoekenden bleken vooral succesvol voor nieuwe klanten. Onder bestaande klanten was de opkomst laag.

Kerngegevens project
Wie: Gemeenten in vier subregio’s, UWV en vier uitzendbureaus.
Wat deden zij? Experimenteren met plaatsing van cv’s op Werk.nl en mogelijkheden van deze tool analyseren. Ook zijn workshops georganiseerd voor werkzoekenden.
Kwalitatieve resultaten: De partners leerden veel over en van elkaar en kregen nieuwe inzichten voor gezamenlijke bemiddeling van werkzoekenden: het belang van snelheid, meer inzicht in werkzoekenden en het gebruik van Werk.nl en workshops voor werkzoekenden.
Contact: Ida Dral (projectleider), i.dral@utrecht.nl.
Publieke partijen: Gemeenten en UWV.
Private partijen: Randstad, Startpeople, Trend People, A&E Personeelsdiensten.

Een belangrijke les is volgens de regio dat workshops vroegtijdig moeten worden aangeboden aan arbeidsfitte kandidaten. Vroegtijdige uitleg over de meerwaarde van een cv op Werk.nl, leidde tot enthousiasme bij kandidaten. Veel kandidaten hadden tips nodig om goed met het systeem te werken en zich er goed te presenteren.

Werk.nl als tool

Twee van de deelnemende uitzendbureaus gebruikten Werk. nl al om geschikte kandidaten voor vacatures te vinden. Dat was bij veel publieke partners en werkzoekenden niet bekend. Bij medewerkers van gemeenten in de regio heeft de website geen positief imago. Zij vonden het verhelderend dat intermediairs en werkgevers het wel degelijk gebruiken. Als zoekmiddel behoeft Werk.nl volgens de partners wel verbetering. Een medewerker van UWV heeft speciaal voor werkzoekenden een handleiding gemaakt voor het invoeren van hun cv op de site.

Niet representatief

Het cv op Werk.nl wordt door veel uitzenders niet representatief gevonden. Het wordt gebruikt voor een eerste scan, maar bij interesse in een kandidaat wordt alsnog een uitgebreid cv opgevraagd. Uitzendbureaus gebruiken de verschillende zoekcriteria ook om tot kleinere selecties te komen. Dat heeft gemeenten en werkzoekenden ervan overtuigd dat het een gemiste kans is als gegevens niet of niet juist ingevuld worden. De mogelijkheid een uitgebreid cv zichtbaar te maken voor werkgevers, wordt als aanbeveling genoemd.

Cultuurverschillen

Over de onderlinge samenwerking zijn alle partijen tevreden. Cultuurverschillen waren duidelijk merkbaar, maar er is veel van elkaar geleerd. Publieke partijen leerden dat zij hun klanten vaak onvoldoende kennen en dat snel handelen op een vacature noodzakelijk is. Dat geschikte kandidaten voor een vacature niet altijd te vinden zijn in de bestanden van gemeenten, heeft enerzijds te maken met ontbreken van een matchingsysteem bij gemeenten. Ook ontbreekt vaak de kennis over de wensen van werkgevers, waardoor selecties van kandidaten vaak beter kunnen. Ook geschikte kandidaten worden niet altijd herkend.
De partijen willen de samenwerking graag voortzetten en gaan de mogelijkheden daartoe gezamenlijk verkennen.

“WIJS WERKZOEKENDEN ZO VROEG MOGELIJK OP MEERWAARDE VAN WERK.NL”

- IDA DRAL, SENIOR BELEIDSMEDEWERKER GEMEENTE UTRECHT