Een stap in de loopbaan
Mensen nemen zelf contact op met het Leerwerkloket. Binnen 12 uur wordt dan contact opgenomen voor een telefonisch intakegesprek. Vervolgens wordt bepaald wat het vraagstuk precies is. ‘Wil iemand een carrièreswitch maken of bijvoorbeeld bijscholen? Afhankelijk van die vraag zetten we verschillende middelen in’, legt Schiere uit. ‘De klant wordt dan aan een loopbaancoach gekoppeld waarmee hij of zij samen het traject doorloopt. Dat helpt altijd met een stap in de loopbaan. We hebben mensen met veel ervaring en veel kennis van de arbeidsmarkt. Als iemand een wensberoep heeft waar niet veel werk in is, kunnen we daarop wijzen. Als dat nodig is, kunnen we echt de tijd nemen om mensen op de juiste plek te krijgen, bijvoorbeeld door te regelen dat ze een keer ergens kunnen meelopen. Je helpt altijd iemand verder. Niet altijd met een nieuwe baan, maar wel met inzicht.’
‘We houden zeker rekening met vaardigheden als we kijken naar welke mogelijkheden mensen hebben’
Om goed op de hoogte te blijven van de vraag op de arbeidsmarkt, heeft het Leerwerkloket een sterke verbinding met het regionale Werkgeversservicepunt. Ook UWV en het onderwijs zijn belangrijke partners. ‘We werken met een integraal team,’ vertelt Schiere, ‘dus vanuit scholen, gemeenten en UWV zijn er mensen gedetacheerd in ons team.’