Elkaars taal spreken
Michels noemt nog een voordeel van de klantreis: partijen gaan elkaars taal spreken. Om (beroeps)onderwijs en scholing beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt, is dat een belangrijke voorwaarde. ‘UWV en SBB hebben het allebei over vacatures, maar bij een vacature van SBB zit altijd een leercomponent, in samenwerking met een mbo-onderwijsinstelling. Spraakverwarring kan ook ontstaan bij termen als leermeester, stage- of praktijkbegeleider of leren op de werkvloer versus praktijkleren. Soms bedoel je hetzelfde, maar noem je het anders.’
Het geleerde toegankelijk maken
De uitdaging is ook om de opgedane kennis vast te leggen. De werkgroep organiseerde daarover een verdiepingssessie. De uitkomsten van de klantreis worden nu vertaald naar routekaarten. Voor jongeren en hun ouders in de vorm van een filmpje. Voor professionals komt er een aanklikbaar overzicht van wie het antwoord heeft op welke vraag. De werkgroep heeft afgesproken om de klantreis elk jaar 1 of 2 keer opnieuw te doorlopen om te zorgen dat de informatie actueel blijft.
Het stopt niet bij de eerste werkplek
De klantreis heeft Midden-Limburg veel gebracht. Michels: ‘We hebben iedereen mee kunnen nemen in de bedoeling van de samenwerking: samen een sluitende aanpak bieden. Om jongeren niet alleen aan werk te helpen, maar ook zorgen dat ze zich in het werk doorontwikkelen. Op dit moment is er veel werk en hoppen jongeren makkelijk van het ene naar het andere tijdelijke baantje. Maar willen ze ook in de toekomst werk houden, dan moeten ze zich blijven ontwikkelen en hun arbeidsmarktwaarde vergroten. Zeker als de economie afkoelt.’