Overslaan en naar de inhoud gaan

SW-bedrijf en uitzender vinden elkaar

Gepubliceerd op 15 april 2014

In de regio Zuid-Kennemerland was een prominente rol weggelegd voor SW-bedrijf Paswerk. Het interne detacheringsbureau Pasmatch is in de regio grotendeels verantwoordelijk voor plaatsing van werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt. Door unieke samenwerking met Olympia Uitzendbureau is geprobeerd het plaatsingsproces te versnellen. Ook blijven cv’s nu langer op Werk.nl staan.

Kerngegevens project
Wie: 3 gemeenten, UWV, SW-bedrijf en 1 uitzendbureau.
Wat deden zij? SW-bedrijf en uitzender zijn in nauwe samenwerking werkzoekenden gaan plaatsen. Het SW-bedrijf ontsloot 570 cv’s op Werk.nl.
Kwalitatieve resultaten: SW-bedrijf en uitzendbureau zijn intensief gaan samenwerken om plaatsingen te realiseren en blijven dit doen. Het besef is gegroeid dat kandidaten strenger geselecteerd moeten worden. Ook de samenwerking met UWV is gegroeid waardoor ontsloten cv’s een jaar(!) op Werk.nl blijven staan.
Contact: Art van Muiswinkel (projectleider), ammuiswinkel@haarlem.nl.

Publieke partijen: Gemeenten en UWV.
Private partijenOlympia. 

De samenwerking was intensief. Eens per drie weken werkte een medewerker van Olympia een vrijdag op het kantoor van Pasmatch en voerde dan tien tot vijftien gesprekken met kandidaten. Pasmatch kende de vacatures van Olympia en kon daar kandidaten bij zoeken. Dit is beide partijen zo goed bevallen, dat deze samenwerking wordt voortgezet. 

Strenger selecteren

Ook zijn belangrijke lessen geleerd. Zoals het belang om strenger te selecteren. Kandidaten waarover vooraf getwijfeld werd, hebben de uitzendorganisatie veel tijd gekost. Ook moeten persoonlijke vaardigheden bij de selectie een grotere rol spelen. De sollicitatietraining die de regio werkzoekenden al bood, is daarom blijvend uitgebreid met hulp om cv’s te plaatsen op Werk.nl. De cv’s – hoewel kwalitatief nog niet altijd even aantrekkelijk – leverden vacatures op, wat kandidaten meer vertrouwen gaf in hun kansen.

Kwalitatieve plaatsingen

De samenwerking tussen SW-bedrijf en uitzendbureau stemt tot tevredenheid, al zijn de doelstellingen niet helemaal gehaald. Dit wordt vooral geweten aan de beperkte mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Er is bewust gekozen voor kwalitatieve plaatsingen, gedefinieerd als banen van minimaal 12 uur per week, voor tenminste drie maanden. Net zoals in veel andere regio’s is de definitie van ‘duurzame plaatsing’ tussentijds aangepast. Zo kon het uitzendbureau toch gecompenseerd worden voor de grote inzet. Met de in november 2013 gewijzigde definitie (12 uur per week tot einde project) is de doelstelling wel behaald.

Samenwerking met UWV versterkt

De regio is erin geslaagd 570 cv’s op Werk.nl te plaatsen. Wel kwam een deel van de werkzoekenden niet opdagen en maakten enkelen bezwaar tegen het aanvragen van de benodigde DigiD. Een juridische mogelijkheid om werkzoekenden te dwingen tot medewerking kan volgens de samenwerkende partijen uitkomst bieden. De belangrijkste les is volgens hen echter de verbeteringen die nodig zijn op Werk. nl. Doordat een aanmelding elke drie maanden verlengd moet worden, verdwijnen veel cv’s na die periode van de website*. De samenwerking met UWV is echter dermate versterkt dat is afgesproken de inschrijving minimaal 1 jaar te borgen. Een andere suggestie is de drempel tot aanvragen van een uitkering op Werk.nl te verhogen door vragen te stellen over pogingen tot het vinden van een baan.

“MET STRENGERE SELECTIE VAN KANDIDATEN ZIJN BETERE RESULTATEN MOGELIJK”

- MARIETA TELMAN, ARBEIDSDESKUNDIGE EN MANAGER PASMATCH

* Collectief verlengen van WWB-inschrijvingen UWV heeft in februari 2014 gericht alle ingeschreven WWB’ers verlengd naar de eerste week van januari 2015. Deze actie wordt elke drie maanden herhaald om te borgen dat ook nieuwe (her)inschrijvingen in de tussenliggende periode meegenomen worden. Hiermee is continuïteit en actualiteit van de inschrijvingen geborgd.