Overslaan en naar de inhoud gaan

Terugkoppeling leidt tot meer begrip

Gepubliceerd op 15 april 2014

In de samenwerking tussen gemeenten en UWV in de arbeidsmarktregio Stedendriehoek hebben uitzendbureaus een belangrijke rol gespeeld. De eerste aanzet voor het project kwam van UWV, die uitzender SB&A Projecten benaderde. Daar was onmiddellijk enthousiasme en al snel werd het project ‘Doen wat kan’ bedacht. Met zogeheten Bonus HELP Kaarten en Bonus KANS Kaarten voor werkzoekenden, als financiële prikkel voor uitzendbureaus.

Kerngegevens project
Wie: 14 gemeenten in vier subregio’s, UWV en 16 uitzendbureaus.
Wat deden zij? Met vouchersysteem werkzoekenden plaatsen via uitzendbureaus. Kwalitatieve resultaten: Het vliegwiel is gaan draaien en er is meer wederzijds begrip en blijvende samenwerking ontstaan. Tussen publieke en private partijen, maar ook de samenwerking tussen uitzendbureaus is gegroeid.
Contact: Marianne Lentz (projectleider), marianne.lentz@uwv.nl.
Publieke partijen: Gemeenten en UWV
Private partijen: Temp-Team, FlevoDirect, Covebo Uitzendgroep, Pec Zwolle Werkt, Match 4U, Europlanit personeelsdiensten, A4W personeelsdiensten, A1 personeelsdiensten, Randstad, Tip, V&V personeelsdiensten, Janssen Interum services, Olympia, SB&A, Startpeople, Timing.

Dat plaatsing van 130 kandidaten en ontsluiten van 570 cv’s een flinke tijdsinvestering zou vragen van uitzendbureaus, werd bij aanvang goed ingeschat. Kandidaten hadden hulp nodig bij sollicitaties en opstellen van een goed cv. Veel werkzoekenden in de doelgroep hebben vaak hun ‘neus gestoten’. Daar was extra aandacht voor.

Helpkaarten en kanskaarten

Om de investering te compenseren, zijn de help- en kanskaarten ontwikkeld. Met de eerste kaart kreeg een uitzendbureau een vergoeding van 35 euro voor hulp aan een werkzoekende met zijn cv en plaatsing op Werk.nl. Het bureau kreeg dan meteen extra ‘feeling’ bij een kandidaat. Voor werkzoekenden was het een belangrijke stap om er op uit te moeten, om binnen te komen bij een uitzendbureau. Bij een bemiddelingspoging kon het uitzendbureau een kanskaart verzilveren (vergoeding: 25 euro).

Beter iets dan niets

Uitzendbureaus werden naar eigen zeggen gemotiveerd door de mogelijkheid om publieke partijen beter te leren kennen. De vergoeding was geen uitgangspunt en werd beschouwd als ‘beter iets dan niets’. Zowel de financiële prikkel als de mogelijkheid nader tot elkaar te komen, zijn door SB&A Projecten als argumenten gebruikt om andere uitzendbureaus ook te laten deelnemen.

Gewoon beginnen

Er wordt tevreden teruggekeken op het project. Vooral de insteek ‘gewoon beginnen’ bleek effectief. Vier gemeenten (Apeldoorn, Zutphen, Deventer en Harderwijk) op één lijn krijgen, was een uitdaging. In de projectaanpak stond voorop dat er een vliegwiel op gang gebracht moest worden.

“ELKAAR BETER LEREN KENNEN WAS EEN CADEAUTJE: ÉÉN PLUS ÉÉN IS DRIE”

- COR SPONK, DIRECTEUR UITZENDBUREAU SB&A

Er is daarom geen tijd gestoken in lange vergaderingen en uitgewerkte plannen. Het motto was: niet moeilijk doen en gewoon beginnen. Zo is het vliegwiel gaan draaien. Tussentijds zijn bevindingen teruggekoppeld zodat daarop geanticipeerd kon worden. Zo verwezen uitzendbureaus al snel kandidaten naar elkaar door, als kandidaten beter zouden passen bij een bureau met een bepaalde specialisatie. Ook de gemeenten zijn goed op die specialisaties gaan inspelen bij het doorverwijzen van kandidaten.

Wederzijds begrip

Er is meer wederzijds begrip ontstaan tussen de verschillende partijen. Elkaar helpen is volgens alle betrokkenen noodzakelijk om tot betere resultaten te komen. Zij gaan dan ook door op de ingeslagen weg. Voor heel 2014 zijn er genoeg financiële middelen om de kans- en helpkaarten te bekostigen. Met nog eens 130.000 euro aanjaaggeld zou de regio werkzoekenden graag een training bieden om hun presentatietechnieken te verbeteren.