Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond: voortzetting goede samenwerking

Gepubliceerd op 06 november 2024

Over deze serie: Arbeidsmarktregio’s gaan de komende tijd een Werkcentrum ontwikkelen: één loket voor de dienstverlening voor werkenden, werkzoekenden en werkgevers. In sommige regio’s zijn al (digitale) Werkcentra. Hoe zitten die in elkaar? Wat kunnen we van de eerste ervaringen leren? Deel 1: Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond.

Arbeidsmarktpartijen in de regio Zuid-Kennemerland en IJmond werken al jaren goed samen. Maar ze vonden dat het nóg beter kon, met dienstverlening achter een gezamenlijk loket. Marina Robert en Marion Fisser vertellen hoe ze het Werkcentrum ontwikkelden.

Betere dienstverlening voor werkenden, werkzoekenden en werkgevers realiseren was een beweging die gaande was, zegt Marion Fisser. En dan vooral: een betere toegang tot die dienstverlening. Die wens leefde ook landelijk. ‘We wisten dat de minister die kant op wilde. Regionaal waren we er zelfs al mee bezig vóór de eerste Kamerbrief van najaar 2022 waarin de term Werkcentrum viel. Eerder dat jaar was er in onze regio een bestuurlijke opdracht uitgegaan om de dienstverlening beter te structureren. We wilden de goede samenwerking voortzetten die in het regionale mobiliteitsteam was ontstaan.’

Bij de opening van het Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond
Opening van het Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond

Een regionaal projectplan zag het licht in het najaar van 2022. Marina Robert: ‘Het idee was toen nog behoorlijk ambitieus. Alle deelnemende partijen zouden ontschot elkaars dienstverlening aanbieden. De val van het kabinet in 2023 zorgde voor vertraging in het landelijke beleid. Door die onduidelijkheid hebben we besloten om te starten met een minimumvariant.’ 

In het voorjaar van 2023 tekenden de 7 gemeenten, sociale partners, UWV, onderwijs en SBB in de regio een intentieverklaring voor een Werkcentrum. Ook presenteerden ze daarin hun visie op de arbeidsmarkt en op een sterke dienstverlening. Tijdens het wachten op een nieuw kabinet gingen de ontwikkelingen in de regio door. ‘Onze wens stond los van kabinetsplannen’, zegt Fisser. Robert: ‘We hebben er zeker geen spijt van dat we in een politiek onzekere tijd voor de troepen uitliepen.’

Betere doorverwijzing dan voorheen

Robert: ‘Het Werkcentrum is er voor iedereen, met nadruk op de mensen die de weg naar werk niet zelfstandig vinden. We willen hen laagdrempeliger kunnen doorverwijzen naar de dienstverlening van alle organisaties achter het Werkcentrum. We bieden dus niet zozeer nieuwe of andere dienstverlening. We voeren het goede gesprek en verwijzen eventueel warm door, en daarmee beter dan vroeger.’

De communicatie over het Werkcentrum is nog bescheiden. Fisser: ‘We blazen nog niet hoog van de toren. We zijn nog aan het experimenteren welke vormen het beste werken en welke dienstverlening we kunnen financieren.’

Bakfiets met rode bak met opdruk Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond

Het Werkcentrum zoekt onder meer met een bakfiets (potentiële) werkzoekenden op bij evenementen. Ook organiseerde het in oktober 2024 een Inspiratie- en adviesplein voor werkzoekenden en werkenden. ‘Zo hopen we gaandeweg onze bekendheid te vergroten, onze werkwijze aanpassen en daarmee ook ons bezoekersaantal te verhogen.’

Naar de werkzoekende toe

De regio was niet zozeer op zoek naar een fantastisch pand, zegt Fisser. ‘We vinden het juist belangrijker om naar de mensen toe te gaan.’ Verder werd besloten het Leerwerkloket in 2025 te laten opgaan in het Werkcentrum. Het WSP zou eerst nog even in de huidige vorm doorgaan. Robert: ‘Uiterlijk in 2026 valt het WSP ook onder het Werkcentrum. Komend jaar gaan we bespreken hoe we dat precies gaan doen. Dienstverlening aan werkzoekenden is iets heel anders dan die aan werkgevers. Het WSP in onze regio functioneert heel goed. Dat moet in het Werkcentrum ook zo blijven.’

Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond ging in juni 2024 officieel van start, met ongeveer de partijen die eerder de intentieverklaring ondertekenden. In Zuid-Kennemerland houdt het Werkcentrum iedere werkdag spreekuur in een eigen ruimte binnen de UWV-vestiging. Die ruimte is herkenbaar ingericht als Werkcentrum, onder andere met mini-themawand en bestickering. In IJmond is er 4 keer per week een spreekuur, op 4 verschillende plaatsen. Daar is het Werkcentrum herkenbaar aan onder meer een beachflag, banner en posters.

Ingang Werkcentrum IJmond

Ambitieuze opdracht waarmaken

Na een goede start zien Robert en Fisser nog wel hobbels op de weg. ‘We willen bepalen welke dienstverlening het Werkcentrum biedt, terwijl de opdracht van het Rijk nog niet definitief is. Bovendien zijn de financiële middelen beperkt. Het is hoe dan ook een uitdaging om een ambitieuze opdracht waar te maken in een financieel onzeker situatie '

Die situatie maakt het ook moeilijker om medewerkers en partners betrokken te houden. Overigens heeft de onzekerheid volgens beiden ook een voordeel: ‘We kijken heel kritisch hoe we mensen en middelen inzetten. Dat willen we onderbouwd en efficiënt doen.’ Ook het delen van (persoonlijke) gegevens is nog een puzzel voor de komende tijd, zowel technisch als juridisch.

Toch zijn Fisser en Robert enthousiast over hun Werkcentrum. Dat is relatief snel en soepel van de grond gekomen. De bestaande goede samenwerking en het bestuurlijk commitment waren daarbij belangrijk. Fisser: ‘En de inzet van de eerste projectleider, een oud-collega die veel tijd heeft gestoken in gesprekken met iedereen. Daarmee heeft ze draagvlak gecreëerd.’

Tips

  • Maak een ruime tijdsplanning, bijvoorbeeld van een intentieverklaring of opening. Houd rekening met de (waarschijnlijk) beperkte capaciteit van het projectteam.
  • Bespreek wat je als regio belangrijk vindt, bijvoorbeeld qua locatie(s).
  • Breng in kaart wat de huidige basis van samenwerking is en waar je als regio naartoe wilt. Zo kun je besluiten wat prioriteit moet krijgen.
  • Leg vast wat de personele inzet vanuit de deelnemende organisaties is en wat daarvan eventuele consequenties zijn.