Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer aanpak gemeente Oss - De Osse aanpak: één klant, één gezicht en één besluit

Gepubliceerd op 03 december 2014

Het moest anders, vond de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Oss. Stoppen met de vaak te lange, bureaucratische aanvraagprocedures, maar in gesprekken met klanten inzicht krijgen in waar zij werkelijk behoefte aan hebben. Niet meer afvinken van waar klanten al dan geen recht op hebben, maar samen met hen bespreken wat nodig is om hun leven op de rit te krijgen. Of te houden. In de overtuiging én het vertrouwen dat de meeste burgers prima in staat zijn regie over hun eigen leven te voeren.

De kiem voor de huidige Osse aanpak is jaren geleden al gelegd. Geïnspireerd door het kan- telingsprincipe (‘in gesprek en samenspraak met burgers hun zelfredzaamheid bevor- deren’) hield de afdeling Werk en Inkomen haar toenmalige werkwijze tegen het licht. De voornaamste conclusies: het kan beter en eenvoudiger. “Wij hebben onze processen sindsdien slimmer en efficiënter georgani- seerd. Met de klant als uitgangspunt”, vindt Martien van Hoof, teamleider Inkomen. “Daarnaast investeren we in het vergroten

“Van anoniem en afstandelijk naar persoonlijk en dichtbij”

van het vakmanschap van onze medewerkers. Zodat zij nog beter in staat zijn goede gesprekken te voeren. Positief, uitnodigend, maar ook kritisch en doelgericht.”