Overslaan en naar de inhoud gaan

Workshops voor werkzoekenden én gemeenteconsulenten

Gepubliceerd op 15 april 2014

In de arbeidsmarktregio Food Valley organiseerden twee uitzendorganisaties trainingen voor werkzoekenden in zeven gemeenten. Zij kregen sollicitatietips, leerden hun cv verbeteren en plaatsten die zelf op Werk.nl. Kandidaten konden ook een voucher verdienen voor matching via dezelfde uitzendorganisaties.

Kerngegevens project

Wie: 7 gemeenten, UWV en 2 uitzendorganisaties.
Wat deden zij? Workshops organiseren voor werkzoekenden (WWB), waarna een deel in aanmerking kwam voor bemiddeling door een uitzender (vouchersysteem).
Kwalitatieve resultaten: Verbeterslag voor gemeentebestanden, kansen van werkzoekenden zijn vergroot en de publiekprivate samenwerking is versterkt door gegroeide contacten en meer begrip voor elkaar.
Contact:
Ina Roelfsema (projectleider), ina.roelfsema@ede.nl.
Publieke Partijen:
UWV en gemeenten.
Private Partijen: Randstad, Startpeople.

Food Valley is later ontstaan dan veel andere arbeidsmarktregio’s.Het project is daardoor wat later gestart. De zeven gemeenten werkten samen met twee uitzendorganisaties: Randstad en samenwerkingsverband Met Werk (Start People, Creyf’s, Unique en USG Restart). De rol van UWV was vooral gericht op faciliteren van de cv-plaatsingen op Werk. nl. Er zijn geen WW-klanten geselecteerd.

Trainingen

Beide uitzendorganisaties zijn in november 2013 gestart met trainingen voor werkzoekenden. Praktische sessies van anderhalf tot twee uur met sollicitatietips en hulp om cv’s te verbeteren. Hierna konden deelnemers zelf hun cv plaatsen op Werk.nl. Ter versterking van de gemeentelijke werkgeversdienstverlening, volgden gemeenteconsulenten de training ook. Zo leerden zij de inhoud kennen én sterker kijken vanuit werkgeversperspectief. Gemeenten zorgden voor selectie van kandidaten. Uitzendorganisaties leerden in de trainingen werkzoekenden kennen en konden zo zelf een ‘shortlist’ maken. Opbrengst van de trainingen aan ruim 400 kandidaten was dat de helft van hen als bemiddelbaar werd gezien en een voucher kreeg voor intake en bemiddeling.

Plaatsen

Het streefcijfer voor het aantal plaatsingen is niet gehaald. Volgens de regionaal projectleider ligt dat niet alleen aan de moeilijke arbeidsmarkt. “Uit onze evaluatie moet blijken hoe dat beter kan. Wellicht moeten we nog eens kritisch kijken naar onze screening van kandidaten en het aanbod van de training. Daar kunnen we met elkaar van leren. Dat was ook de focus van ons project: ervaring met elkaar opdoen. Wij geloven namelijk wel in de aanpak van het samen doen om voor de werkzoekende succesvol te zijn.”

“ GEMEENTEN EN UITZENDERS HEBBEN SAMEN GELEERD EN HET EIGENAARSCHAP GEVOELD VOOR SUCCESVOL PLAATSEN VAN WERKZOEKENDEN”
- LIZE VAN DE HAAR, SENIOR ACCOUNTMANAGER RANDSTAD

Afstemming gemeenten

De uitzenders zagen verschillen tussen gemeenten en de bestanden die zij aanleverden. Bijvoorbeeld in ordening, geboden inzichten en kwaliteit van profielen. Voor een goede regionale aanpak moet de samenwerking en afstemming tussen gemeenten ook nog groeien in de jonge arbeidsmarktregio.Nadruk moet komen te liggen op een lerende in plaats van concurrerende organisatie. “Met goed eigenaarschap komen de resultaten”, aldus een van de uitzenders. Volgens de projectleider is de publiekprivate samenwerking gegroeid. De uitvoering was nog lokaal ingestoken, maar zij ziet zeker mogelijkheden voor regionale opschaling. Samenwerking met het regionaal accountteam in Food Valley ligt dan voor de hand.

Matchingskracht

Als de regio nog eens 130.000 euro aanjaaggeld kreeg, zou opnieuw worden ingezet op werkzoekendendienstverlening, maar met meer nadruk op individueel maatwerk. Daarnaast zou extra worden geïnvesteerd in matching. Bijvoorbeeld door specialisten van uitzendorganisaties in te huren voor bemiddeling én kennisdeling in het regionaal accountteam van gemeenten, UWV en SW-bedrijven. Centraal hierin staat gezamenlijke vraaggerichte werkgeversdienstverlening.