Overslaan en naar de inhoud gaan

Stand van zaken opstart scholing via praktijkleren in het mbo door het RMT

Block
Laatst gewijzigd op:
Block

Met de onderstaande vragen willen de ministeries van SZW en OCW, SBB, Kennispunt LLO en de Programmaraad een beeld krijgen van hoe de opstart van scholing via praktijkleren in het mbo in de derde leerweg door het Regionale mobiliteitsteam (RMT) verloopt in de verschillende regio’s. Aan de hand van dit beeld kan zo nodig worden bijgestuurd of kan er extra ondersteuning worden ingezet.

Het invullen van de vragenlijst kost maximaal 10 minuten.

1. Zien alle vier de partijen (en kwartiermaker) in het RMT meerwaarde in scholing via praktijkleren in het mbo? Is er een gedeeld beeld van waar die meerwaarde in zit?
2. Stimuleert het RMT partijen om scholing via het praktijkleren in het mbo in te zetten bij kandidaten en werkgevers?
3. Is er zicht op wat er geregeld moet worden om praktijkleren in het mbo als aanvullende dienstverlening voor werkenden en werkzoekenden te integreren met de bestaande dienstverlening van de partners?
4. Hebben partijen praktijkleren in het mbo al geïntegreerd in de werkprocessen als aanvulling op de bestaande dienstverlening?
5. Is er - aan de hand van de arbeidsmarktinformatie van SBB en UWV - al zicht op welke sectoren in de regio een overschot aan personeel hebben en sectoren een tekort?
6. Is er al belangstelling voor scholing via praktijkleren in het mbo onder kandidaten of werkgevers? (welk type scholing; route naar mbo-diploma, mbo-certificaat, praktijkverklaring?)
7. Zijn er al werkgevers die zich al aanmelden voor praktijkleren in het mbo.
8. Hoe en waar kunnen kandidaten melden dat ze zich willen laten om- of bijscholen via praktijkleren in het mbo?
9. Zijn mbo’s al bezig met het ontwikkelen van scholingsaanbod voor praktijkleren in de derde leerweg? (Uitgesplitst naar: mbo-diploma’s, mbo-certificaten en praktijkverklaringen)
10. Is het niet-bekostigd onderwijs al bezig met het ontwikkelen van scholingsaanbod voor praktijkleren in de derde leerweg? (mbo-diploma’s, mbo-certificaten en praktijkverklaringen)
11. Heeft het RMT (via een van de partijen) al afspraken gemaakt over de inkoop en aanbesteding van scholing via praktijkleren in het mbo?
12. Wie stelt vast dat scholing of praktijkleren een passende interventie is en hoe stelt hij dat vast?
13. Welke partijen zijn er (naast de vier kernpartijen) nog meer betrokken bij de opstart van scholing via praktijkleren in het mbo door het RMT? (Denk aan bijvoorbeeld het WSP of het Leerwerkloket). Hoe is de rolverdeling?
14. Wat zijn voor het RMT eventuele drempels om met scholing via praktijkleren in het mbo aan de slag te gaan?