Overslaan en naar de inhoud gaan

Hervorming arbeidsmarktinfrastructuur: huisstijl en website Werkcentrum gelanceerd

20 maart 2025

Verslag bijeenkomst op 13 maart 2025

Bij de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur is een mooie mijlpaal bereikt. Tijdens een bijeenkomst op 13 maart zijn de huisstijl en de tijdelijke basiswebsite van het Werkcentrum gelanceerd. Drie kernwaarden vormen hiervan de basis: betrouwbaar, vindingrijk en mensgericht. ‘Voor vragen over werk’ is de kernachtige pay off.

Een erg belangrijke stap, zegt Hilde de Boer (programmamanager hervorming arbeidsmarktinfrastructuur bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid). “Wij willen via het Werkcentrum mensen helpen. Zij hebben nu een goed herkenbaar punt waar ze naartoe kunnen gaan.”

Gebakjes met het logo van het Werkcentrum

Naar de lancering werd vanuit de arbeidsmarktregio’s al een tijdje reikhalzend uitgekeken. Daarom organiseerde het Landelijk Ondersteuningsteam Regionale Arbeidsmarkt in samenwerking met het ministerie van SZW een speciale bijeenkomst in Utrecht op 13 maart 2025. Met een feestelijk tintje; er waren zelfs gebakjes met het logo van het Werkcentrum.

Uit elke regio was minstens één vertegenwoordiger aanwezig. Er waren ongeveer honderd mensen van de partij: regionale programmamanagers, kwartiermakers van het Werkcentrum, regionale communicatieadviseurs en leden van de landelijke werkgroep.

  • Uitgebreid getoetst bij doelgroep

    De komst van de huisstijl is een actiepunt in de Kamerbrief van 29 april 2024. Na een klein jaar is het resultaat er nu. “Het voelt misschien als best lang”, zegt Hilde de Boer (SZW). “Naast snelheid vonden we het echter erg belangrijk om iets goeds neer te zetten waarin iedereen zich kan vinden.”

    Het concept is uitgebreid getoetst bij de doelgroep. “Ik ben zelf een middag mee geweest naar een winkelcentrum om mensen te interviewen over wat ze vonden van ons verhaal en beeldmerk. Ontzettend leuk. Er zijn veel suggesties uitgekomen en die hebben we verwerkt.”

    Uitgangspunt voor drie kernwaarden

    Niemand mag langs de kant staan, iedereen moet kunnen meedoen. Dat uitgangspunt leidde tot de kernwaarden betrouwbaar, vindingrijkheid en mensgericht, vertelt Nick Wildschut (communicatieadviseur MBO Raad). Hilde vraagt de aanwezigen of zij zich hierin herkennen. Er wordt druk ja geknikt in de zaal.

    Nick licht samen met Evedien Tukkers (communicatieadviseur FNV en CNV) en Ingrid Hogervorst (communicatieadviseur Werkplein Twente) de totstandkoming van de huisstijl van het Werkcentrum toe. Zij zijn leden van de communicatiewerkgroep die hielp een passende merkidentiteit te creëren. De huisstijl is ontwikkeld door het Haagse communicatiebureau DPI.

    Lancering van de huisstijl Werkcentrum

    Perspectieven van partners langs lat van kernwaarden 

    Na de vaststelling van de drie kernwaarden is het communicatieframe gemaakt waarin de kaders voor de huisstijl zijn vastgesteld. Nick: “Wij hebben de perspectieven van de verschillende landelijke partners langs de lat van de kernwaarden gelegd.”

    Volgens Evedien is het bijzondere aan het project dat de partners in de communicatiewerkgroep steeds het belang van werkzoekenden, werkenden en werkgevers voor ogen hebben gehouden. “Wij zijn professioneel pittige discussies niet uit de weg gegaan, maar we keken ook over het eigen schotje heen. We kozen ervoor dat niet iedere partij nog zelf iets kan toevoegen en hebben het juist simpel gehouden. Dat resoneert erg bij de eindgebruikers, blijkt uit de testen.”

    Het is essentieel dat alle arbeidsmarktregio’s kunnen voldoen aan de belofte van de merkidentiteit van het Werkcentrum, stelt Ingrid. “Daarom hebben we gezocht naar de gemene deler, zodat de belofte past bij elke regio.” Binnen de landelijke huisstijl is ook ruimte voor een regionaal tintje. Van de al 25 jaar bestaande naam Werkplein Twente moet nu echter afscheid worden genomen. Jammer, aldus Ingrid. Zij ziet echter vooral de positieve kant. “Door straks regionaal aan te sluiten op de landelijke publiciteitscampagne voor het Werkcentrum kunnen we elkaar alleen maar versterken.”

    Herkenbare Werkcentrum-pointer

    Dan is het de beurt aan Benji Kusters van DPI om het logo van het Werkcentrum te onthullen. Dit is volgens hem meer dan een symbool. “Met de kernwaarden als startpunt wilden we iets neerzetten dat onderscheidend en modern is en betrouwbaarheid uitstraalt. Toen zijn we gekomen tot het nu al herkenbare Werkcentrum-pointer.” 

    Ook met het kleurenpalet is aangesloten bij de kernwaarden. “Wij hebben in verband met betrouwbaarheid gekozen voor helder blauw, terwijl we bij vindingrijkheid uiteindelijk voor oranje zijn gegaan. Om het palet wat rijker te maken, is ook een lichtblauwe kleur toegevoegd.” 

    De typografie is heel vriendelijk en rond, zegt Benji. “De teksten en koppen mogen iets mensgerichts uitstralen.” Nog een belangrijk punt: “De typografie is gratis beschikbaar.”

    Drie regionale kleurvariaties

    Centraal staat dat er één herkenbare merkidentiteit is. “Of je nu in Zuid-Kennemerland en IJmond of in Zuid-Limburg bent, je weet meteen dat je bij het Werkcentrum binnenloopt.” De regio kan wel een eigen kleurenpalet kiezen. Hiervoor zijn er drie regionale kleurvariaties in plaats van oranje: rood, paars en groen. “Daarmee kunnen de regio’s hun eigenheid visualiseren zonder dat er een grote diversiteit in uitingen ontstaat.”

    De pay off (slagzin) is kort en krachtig geformuleerd: ‘Voor vragen over werk’. Benji: “We hebben veel zinnen getest. Uiteindelijk bleken mensen gewoon heel duidelijk te willen weten waarvoor zij bij het Werkcentrum terechtkunnen.”

    Lancering pay off Werkcentrum Voor vragen over werk

    Vragen van deelnemers

    “Echt super”, “mooi logo”, “het ziet er fantastisch uit”. De eerste reacties zijn lovend over de huisstijl. De deelnemers hebben ook diverse vragen. Hier een selectie. Meer vragen over alles wat met communicatie samenhangt, vind je in de FAQ Hervorming Arbeidsmarktinfrastructuur.

    • Er worden diverse richtlijnen voor de huisstijl beschikbaar gesteld. Hoeveel zit nu al in het huisstijlhandboek?
      Het handboek bevat op dit moment complete templates voor vier veelgebruikte communicatiemiddelen: flyer, zigzag folder, poster en rolbanner. Ook is er een beeldbank met foto’s. Binnenkort wordt aan alle arbeidsmarktregio’s een enquête gestuurd om te inventariseren aan welke templates voor middelen jullie verder nog behoefte hebben. Denk bijvoorbeeld aan een template voor PowerPointpresentaties.
    • Moet de regio één van die drie regionale varianten voor de kleuren kiezen? Of mag je ook meegaan in de landelijke kleur oranje?
      Je bent verplicht om een van de regionale kleuren te kiezen.
    • Kun je behalve foto’s uit de beeldbank ook eigen foto’s gebruiken? In onze regio is bijvoorbeeld scheepvaart een erg belangrijke sector.
      Die mogelijkheid bestaat. Iedereen kan de regionale eigenheid vastleggen door eigen beeldmateriaal toe te voegen.
    • Wij hebben al een eigen huisstijl voor ons Werkcentrum, net als verschillende andere regio’s. Die zullen we op de een of andere manier moeten omzetten. Is er landelijk nagedacht over communicatieadvies daarvoor?
      Nog niet. Elke regio heeft in 2025 een bedrag van ongeveer 80.000 euro gekregen voor de communicatie over het Werkcentrum. Daaruit kun je mogelijk advies betalen. Ook komt er een landelijke campagne, waarbij we de regio’s ondersteuning bieden bij het campagneconcept.
    • Hoe betrouwbaar is het uitgevoerde doelgroepenonderzoek over de huisstijl? In de zin van: hoe breed zijn de doelgroepen van het Werkcentrum benaderd?
      Het onderzoek bestond uit diverse componenten. Zo hebben we met vragenlijsten werkzoekenden, werkenden en werkgevers benaderd. Ook is het representatieve panel Nederland Denkt Mee van alle ministeries ingezet, evenals panels van UWV, vakbonden en werkgeversservicepunten. We misten alleen de laaggeletterden. Daarom zijn we in winkelcentra in vier wat zwakkere wijken gaan staan om juist mensen uit deze groep te interviewen.
    • Het verhaal dat jullie vertellen, gaat vooral over werkzoekenden. Hoe zit het eigenlijk met werkgevers?
      We willen met de visuele identiteit uitstralen dat het Werkcentrum voor iedereen de plek is voor vragen over werk, dus ook voor werkgevers. Je kunt uiteraard specifiek richting hen communiceren, mits in lijn met het merkverhaal.

     

    Landelijke campagne in 2026

    Het ministerie van SZW gaat in samenwerking met creatief bureau Havas Lemz een landelijke campagne voor het Werkcentrum uitwerken. De aftrap is net geweest, vertelt Merel van Lith van het Amsterdamse bureau. “De huisstijl moet natuurlijk wel worden herkend. Met de campagne willen we de herkenbaarheid daarvan vergroten, zodat niet alleen regionaal maar ook landelijk mensen het Werkcentrum kunnen vinden.”

    Er zijn nog de nodige stappen te zetten. “We gaan eerst aan de slag met het formuleren van de strategie van de campagne. Daarna kijken de creatieven hoe met beeld en taal de doelgroep op een effectieve manier kan worden bereikt. Hieruit komt een concept voort. Vervolgens gaan we samen met een mediabureau na hoe de communicatie terechtkomt bij de doelgroep.” Het wordt waarschijnlijk geen tv-campagne, geeft Merel aan. “Via de radio en sociale media kun je wat gerichter je boodschap verspreiden.”

    SZW streeft ernaar om de landelijke campagne in het eerste kwartaal van 2026 te houden, als er in alle arbeidsmarktregio’s Werkcentra zijn. Het ministerie komt al veel eerder met informatie over welke acties de regio’s kunnen ondernemen om hiervoor klaar te zijn.

  • Algemene informatie en toegang tot regionale diensten

    ‘Voor digitale dienstverlening komt er een landelijke website, die in verbinding staat met websites van de verschillende regio’s’, staat te lezen in de Kamerbrief van 29 april 2024. Nu is het zover en gaat een tijdelijke basiswebsite van het Werkcentrum live. Hierop is algemene informatie over het Werkcentrum te vinden. Verder is er toegang tot regionale diensten via ‘redirects’ naar de regionale pagina’s.

    Beleidsmedewerker Manon de Jong van SZW toont de homepage en een aantal andere pagina’s. “De website fungeert als vindplaats voor mensen die nu al actief op zoek zijn naar het Werkcentrum. Ook bieden we informatie op landelijk niveau aan. Deze informatie is op dit moment nog beperkt tot de basis.” De teksten zijn gebaseerd op het merkverhaal. “Met als kleine disclaimer op de site dat nog niet in elke regio een Werkcentrum actief is.”

    Doorontwikkeling naar uitgebreidere website

    In de tweede helft van 2025 volgt de doorontwikkeling naar een uitgebreidere website met meer geavanceerde functionaliteiten. “Wanneer deze wordt opgeleverd, kunnen we nog niet zeggen. De precieze ontwikkeltijd zal afhangen van de gevraagde functionaliteiten en complexiteit van de landelijke website. We weten nu nog niet precies om welke functionaliteiten het zal gaan.”

    Dit voorjaar wordt een verkenning bij landelijke en regionale partijen uitgevoerd: wat zijn hun behoeften bij de doorontwikkeling? “Dat doen we natuurlijk samen met de communicatiewerkgroep. Wij gaan goed naar jullie luisteren om ervoor te zorgen dat het uiteindelijk een heel mooie site wordt. Ook gaan we de verbinding met regionale pagina’s vormgeven. Hoe dat het beste kan, onderzoeken we de komende tijd.” 

    Logo Werkcentrum

    Keuze tussen drie varianten bij regionale websites

    De arbeidsmarktregio’s kunnen bij het ontwikkelen van de eigen website kiezen uit drie varianten:

    • een bestaande regionale website op een hoofddomein aanpassen naar de huisstijl;
    • een nieuwe regionale website op een hoofddomein ontwikkelen in de huisstijl;
    • het basisformat voor een regionale website gebruiken op een subdomein van de landelijke website.

    De eerste mogelijkheid betekent dat een regio een al bestaande website voor het Werkcentrum kan behouden. Manon: “We geven je dan richtlijnen op basis van de huisstijl mee, om duidelijkheid naar de gebruikers uit te stralen en ook de communicatieboodschap van het Werkcentrum te versterken.” Deze huisstijl kan ook worden gebruikt om een nieuwe website te ontwikkelen op een hoofddomein.

    Voor regio’s die nog geen eigen website hebben, kan er tijdelijk een regionale pagina worden ingericht op de huidige basiswebsite van het Werkcentrum. Dat wordt verwacht per 1 mei. “Als je hiervan gebruik wilt maken, stuur ons een bericht via postbusarbeidsmarktinfrastructuur@minszw.nl. Dan laten we je weten wat je kunt aanleveren. Voor andere vragen kun je ook terecht bij de accounthouder SZW in je regio of de FAQ Hervorming Arbeidsmarktinfrastructuur raadplegen.”

    Eigen regionale url handig bij veel interactie

    Waarom zijn er drie mogelijkheden en niet slechts één, wordt gevraagd. Dat heeft te maken met de verschillen in behoeften van regio’s, reageert Manon. “Als je bijvoorbeeld veel interactie op de site wil, is het in verband met de privacy handig om dat regionaal te organiseren. Daarom willen we vanuit SZW aan regio’s de optie geven om een eigen regionale url (hoofddomein) te hebben. In het basisformat heb je minder vrijheid in functionaliteiten.” In het huisstijlhandboek wordt wel een standaard eerste pagina opgenomen. “Zodat er een uniforme uitstraling is.”

    Nog een vraag: zijn er kosten verbonden aan een regionale site (via het basisformat) op een subdomein? “Nee”, is het korte antwoord van Manon. Tot slot: is er een verwachting over wanneer regio’s klaar zijn met de regionale website? “De doelstelling is dat elke regio eind 2025 een fysiek en digitaal Werkcentrum heeft. Een mooie ambitie maar dit bepalen jullie zelf en niet SZW. We doen er alvast alles aan om jullie hierbij te ondersteunen.”

    Introductie door Hilde de Boer en zaal

Vervolg

De volgende informatiebijeenkomst in het kader van de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur staat alweer voor de deur: op donderdagmiddag 3 april tijdens de Praktijkdag in Zwolle. Dan worden onder andere de nieuwe subsidieregeling Van werk naar werk en de ontwikkelingen bij sectorale Ontwikkelpaden toegelicht. Aan de bijeenkomst kunnen de regionale programmamanagers en de kwartiermakers van het Werkcentra meedoen.

Huisstijlhandboek, templates, foto’s en nog meer

Op de themapagina hervorming arbeidsmarktinfrastructuur is er nu het speciale onderdeel Huisstijl Werkcentrum. Regionale communicatieadviseurs ontvangen de link naar het huisstijlhandboek, de toepassingsrichtlijnen en templates voor vier communicatiemiddelen: poster, flyer, zigzagfolder en rolbanner. En naar foto’s (onderdeel van de huisstijl) die je kunt gebruiken voor de eigen regionale website. Een 2 minuten durende animatie geeft een goed beeld van de huisstijl van het Werkcentrum.

De huisstijl van het Werkcentrum combineert een landelijke uitstraling met regionale flexibiliteit. Het logo blijft overal herkenbaar. Regio’s kunnen kiezen uit drie kleurpaletten om hun eigen identiteit te benadrukken: rood, groen of paars. Je kunt de gewenste kleur voor jouw regio doorgeven aan postbusarbeidsmarktinfrastructuur@minszw.nl. Daarna ontvang je de logo-set.