Overslaan en naar de inhoud gaan

Naar een betere banenafspraak door meer kennis en bijstelling van de regels

16 december 2024

Verslag workshops Banenafspraak op de Praktijkdag van 14 november 2024

Als werk voor iemand waarde heeft, dan is het wel voor mensen die vallen onder de banenafspraak. In 2 workshops staat de vraag centraal hoe we voor hen meer banen creëren. Binnen de huidige kaders én door de banenafspraak te verruimen en verbeteren. 

Nog maar iets meer dan de helft van de mensen die vallen onder de banenafspraak is aan het werk. In 2023 heeft de marktsector ruim 75.000 banen gerealiseerd. Daarmee werd voor het eerst de doelstelling (90.000 banen) niet gehaald. De overheidssector bleef verder achter met ruim 11.000 banen van de 25.000. 

Hoe kan het beter? In 2 workshops gaan deelnemers aan de hand van fictieve casussen op zoek naar antwoorden. In de eerste workshop komen bekende obstakels en misverstanden rond de banafspraken aan de orde. Ook wordt ingegaan op voorgenomen verbeteringen. In de tweede workshop geven deelnemers hun mening over veranderingen op de langere termijn.

  1. Tips van het landelijkteam banenafspraak om beter te werken met de huidige regels
  2. Hoe denkt het werkveld over de toekomst van de banenafspraak?

1. Tips van het landelijkteam banenafspraak om beter te werken met de huidige regels

Vivian Hoeneveld en Yvonne Snijders, beiden landelijk adviseur banenafspraak bij UWV, presenteren enkele casussen die illustreren waar het mis kan gaan en waar de regels onlangs versoepeld zijn. De workshopdeelnemers discussiëren er in kleine groepjes over.

Problemen bij de toegang tot de banenafspraak

De aanvraag beoordeling arbeidsvermogen van nuggers met een beperking wordt weleens afgewezen omdat ze niet tot de doelgroep van de Participatiewet horen. Dat is eenvoudig op te lossen als ze zich als werkzoekende inschrijven op Werk.nl.

Bij sommige werkgevers die loonkostensubsidie aanvragen, leeft het misverstand dat iedereen die pro-/vso-onderwijs gevolgd heeft in het doelgroepenregister zit. Dat klopt niet, want ze moeten daarvoor wel zelf een aanvraag doen. De toekenning van forfaitaire loonkostensubsidie op zichzelf leidt ook niet tot opname in het register: daar is een loonwaardebepaling voor nodig. Het aanvragen van loonkostensubsidie is sinds kort langer mogelijk: tot 6 maanden na aanvang dienstverband.

Problemen met de No-riskpolis

Hoeneveld en Snijders waarschuwen dat een werkgever de No-riskpolis kan mislopen als de ziekmelding niet goed doorgekomen via het Inlichtingenbureau. Of als het DKD-bericht niet goed is ingevuld. Een deelnemer heeft dat ook gemerkt: ‘Ik vind het heel moeilijk dat ik daardoor werkgevers niet kan garanderen dat ze gecompenseerd worden als iemand uit de banenafspraak langdurig uitvalt.’ Het team banenafspraak kan bij problemen op casusniveau meekijken en soms nog iets corrigeren.

Problemen bij werkloosheid

Als iemand in de WW komt na 2 jaar met loonkostensubsidie te hebben gewerkt, is de gemeente verantwoordelijk voor de re-integratie. Maar niet in alle regio’s verwijst UWV die mensen door naar de gemeente. Daardoor worden ze niet op de goede manier worden geholpen. Een UWV-medewerker wijst op een deels handmatig proces dat in een pilot in 3 regio’s is ontwikkeld. Dat werkt goed, al slipt wel eens iemand tussendoor omdat de registratie in Suwinet niet altijd up-to-date is. Snijders zegt in gesprek te zijn met het ministerie om er uniform beleid voor te maken en het liefst een geautomatiseerd proces voor in te regelen. 

Er wordt gevaagd of mensen in de WIA loonkostensubsidie kunnen krijgen. Dat kan in gemeenten die een samenwerkingsovereenkomst met UWV hebben.

Voorgenomen wijzigingen

Tot slot zetten Hoeneveld en Snijders kort de voorgenomen wijzigingen van de banafspraak op een rij, waar de Tweede Kamer zich binnenkort over buigt, zoals de verbreding van de doelgroep, het vervallen van de doelgroepverklaring voor loonkostenvoordeel, en de nieuwe bonus-malusregeling. Die gaan waarschijnlijk in 2027 in. 

De deelnemers vinden de casussen en informatie verhelderend: ‘We zijn heel veel wijzer geworden.’ Ook weten ze nu dat ze met vragen terechtkunnen bij banenafspraak@uwv.nl.

2. Hoe denkt het werkveld over de toekomst van de banenafspraak?

Hiske Andriessen (SZW) nodigt de aanwezigen uit om mee te denken over de toekomst van de banenafspraak op de lange termijn, dus voorbij nu al aangekondigde wijzigingen. Ook met het VN-verdrag Handicap in het achterhoofd wil het ministerie het uitgangspunt veranderen van doelgroepen/uitkeringssituatie naar ondersteuningsbehoefte.

Eerst zet Andriessen een bekend misverstand recht dat een deelnemer noemt: ‘Bij mijn weten loopt de banenafspraak tot 2026.’ Andriessen legt uit dat alleen ingroeipad op 1 januari 2026. ‘Dan moeten er 125.000 banen zijn, maar de banenafspraak zelf loopt tot in het oneindige door.’

Deelnemers benoemen wat volgens hen belangrijkste is voor het succes van de banenafspraak. Met stip op 1 staat de duurzaamheid van de banen. Onbekendheid onder werkgevers wordt als belangrijk knelpunt gezien. 70% van de werkgevers kent de banenafspraak niet. Andriessen nuanceert wel dat veel bedrijven niet onder de banenafspraak vallen. 

Meer landelijke aandacht voor succesverhalen

De aanwezigen denken dat er meer werkgevers bereid zijn om mensen uit de banenafspraak werk te beiden als er meer bekendheid is. ‘Ik mis de landelijke publiciteit’, zegt iemand. ‘Succesverhalen kunnen voor een sneeuwbaleffect zorgen.’ Een ander merkt op dat ook meer werkgevers de juiste instelling moeten hebben: Ze moeten niet verwachten dat iemand zelfstandig perfect kan werken.’

De strenge regels werken tegen

Er is ook iemand die het juist voor werkgevers opneemt. ’Werkgevers die met de beste intentie iemand met een arbeidsbeperking aannemen, worden soms financieel afgestraft. Als je een werknemer ziekmeldt voor de NO-riskpolis een dag te laat beter meldt, krijg je een boete. Dan haken werkgevers af.’

Meer mensen in beeld krijgen

De aanwezigen wijzen er ook op dat ze een deel van de mensen die baat zou kunnen hebben bij de banenafspraak niet bereiken. Zo krijgen ze afgewezen Wajongers niet door van UWV. Er wordt opgemerkt dat er eHerkenning4 nodig is om inzicht te krijgen in de doelgroep. ‘De procedure om dat aan te vragen is heel log. Het is nog maar 1 gemeente gelukt.’

Wie zou ook toegang moeten krijgen tot de banenafspraak?

Dan buigen de deelnemers is over verschillende casussen van mensen die nu niet onder de banenafspraak vallen. De vraag van Andriessen is: wie zou er wel toegang toe moeten krijgen? De deelnemers zijn het grotendeels eens: wel Emma die door een progressieve oogziekte haar baan moet opgeven. En ook Mirthe die door pas later vastgesteld autisme lukt het haar niet om een vast contract te krijgen. 

Maar niet de hoogopgeleide Milan die door stotteren problemen heeft met sollicitatiegesprekken. Of Monique die lang in de bijstand zat en ouder is. ‘Als er veel mensen met andere problematiek bijkomen, komt de doelgroep van de banenafspraak nooit meer aan het werk’, motiveert een deelnemer dat. ‘Laten we de doelgroep verbreden, maar niet te sterk.’ 

Eensgezinder

Andriessen constateert dat de workshopdeelnemer anders en eensgezinder oordelen dan andere groepen die SZW raadpleegde zoals werkgevers en de werkgroep met onder meer gemeenten, VNO-NCW en FNV. ‘Er zijn stemmen, ook in de samenleving, die vinden dat langdurig uitkeringsgerechtigden of statushouders toegang zouden moeten krijgen tot banenafspraak.’ Daar zijn de deelnemers aan deze workshop het niet mee eens. 

Verder vinden ze dat het quotum nodig blijft als stok achter de deur. Andriessen benadrukt dat aanpassing wel nodig is, want de huidige regeling is niet uitvoerbaar als alleen de overheidssector het quotum niet haalt.

Inclusievere samenleving

De aanwezigen juichen het voornemen van SZW toe om meer naar ondersteuningsbehoefte te kijken. ‘Nu zeggen bedrijven: doe mij er maar eentje van de banenafspraak. Door wet banenafspraak zijn we nu geen inclusieve samenleving, want je sluit juist een grote groep uit.’