Taalgebruik en persoonlijke benadering
Via een landingspagina op de website van het Leerwerkloket en campagnes op Facebook en Instagram werden vrouwen geworven. ‘Binnen twee weken hadden we 50 aanmeldingen’, vertelt Lyanne. ‘Cruciaal daarbij was het taalgebruik. Daar heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de kennis van journaliste Ans, de oud-kandidaat van Helma. Zij zorgde ervoor dat de woorden en voorbeelden pasten bij de taal en beleving van de doelgroep.’
Bij het aanmelden is bewust gekozen eerst in gesprek te gaan met de vrouwen. Helma: ‘In een telefoongesprek kijken we of het programma echt bij iemand past. Soms is er iets anders nodig, zoals een individueel gesprek met een loopbaanadviseur. Vrouwen die ik had gebeld vonden het ook fijn om mij als begeleider van de workshop te zien. Ze kenden me al en dat gaf ze een vertrouwd en veilig gevoel.’
Workshops
Het programma “Ontdek wat jij in huis hebt” duurt 6 weken en bestaat uit 5 workshops van tweeënhalf uur. Centraal staat het ontwikkelen van zelfinzicht, zelfvertrouwen en kennis om de arbeidsmarktpositie te verbeteren. Helma: ‘Niet inkomen en werk staan hierin voorop, maar de wil om jezelf te ontwikkelen is de verbindende factor. Deze vrouwen hebben tijd en ruimte om eindelijk weer voor zichzelf te kiezen en zichzelf te ontwikkelen. Wat vind je leuk? Waar liggen je talenten, mogelijkheden en toekomstperspectieven? Hoe kom je daar? Omdat de gemeenschappelijke factor de levensfase is, komen de verhalen snel los. De vrouwen denken actief met elkaar mee en ondersteunen elkaar. De deelnemers hebben ook een individueel gesprek met de trainer en een loopbaanadviseur. Die ruimte voor persoonlijk maatwerk is belangrijk.’