Werkgevers verleiden
Een belangrijk onderdeel is werkgevers op verschillende manieren verleiden meer mensen aan het werk te helpen, de ‘BHAG Deals’. Kiers: “We vroegen werkgevers wat ze daarvoor nodig hadden. Het antwoord was dat ze vaak wel tijdelijke klussen hebben, maar geen complete vacatures op het niveau waarop wij die kunnen invullen. Daarom zijn we bij de BHAG Deal ‘Werk voor Talent’ taken van verschillende organisaties gaan bundelen tot volledige banen. Daar nemen we mensen uit de bijstand voor aan. Die komen tijdelijk bij ons in dienst, met als doel uiteindelijk naar een reguliere baan uit te stromen.”
Vinger achter de deur
Afdelingsmanager Sjaak Kwakernaat organiseert een deel van die banen. “Ik vraag werkgevers welke taken ze kunnen vrijmaken. Zo hebben we een vinger achter de deur gekregen bij TU Delft voor archiefwerk. Daar heb ik verschillende mensen voor aangenomen. We zijn nu bezig om 80.000 bouwtekeningen te digitaliseren en voorzien van metadata. Die klus was zonder de BHAG Deal naar een commerciële partij gegaan. Er is veel werk en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op losse taken passen is makkelijker dan op complete vacatures.”
Baanvaardig maken
Ook met werk van PostNL en afvalverwijderaar Avalex zijn er ontwikkelbanen gemaakt. De klussen moeten wel aan bepaalde criteria voldoen, zo mag er geen tijdsdruk op staan. Werkse! gebruikt al die werksoorten om mensen van scratch te ontwikkelen en baanvaardig te maken. Een werknemer werkt vaak een paar uur bij de ene werkgever, dan weer bij de andere en soms ook nog bij Werkse! zelf. Dat vraagt wel wat van medewerkers. Maar een ontwikkelbaan heeft ook veel voordelen: het is een betaalde baan die een inkijkje geeft in verschillende werksoorten op de reguliere arbeidsmarkt en het biedt perspectief op een betere toekomst. In het begin met veel begeleiding, maar als het goed is, op termijn steeds minder. Zo kan Werkse! de veiligheid van het leer-werkbedrijf ook een beetje naar buiten brengen naar bedrijven waarmee het bedrijf samenwerkt.
Koudwatervrees bij werkgevers wegnemen
Kiers benadrukt dat het ook de andere kant op werkt: werkgevers kunnen ervaren wat het betekent om iemand met afstand tot de arbeidsmarkt over de vloer te hebben. “Vaak zijn ze huiverig, maar als ze deze mensen op de werkvloer meemaken, gaat er een wereld voor ze open.” Doordat de werknemers in dienst zijn bij Werkse!, loopt een werkgever geen risico als iemand ziek wordt. Kiers: “Zeker kleinere organisaties hebben niet snel een vacature. Met klussen kan je opeens veel meer.”
Een aanpak die aanslaat
De aanpak blijkt dan ook een succes, zelfs in coronatijd. Inmiddels zijn er in totaal 39 ontwikkelbanen geweest en daarvan zijn al zeventien mensen regulier aan de slag. Werkse! zorgt dan voor een zachte landing met jobcoaching (light) of een andere vorm van nazorg. Het leer-werkbedrijf wil er dan ook meer op gaan inzetten nu het onder werkgevers zo aanslaan. Zo heeft Kwakernaat ook andere digitaliseerklussen uit de markt binnengehaald. Hij verwacht alleen al op zijn afdeling volgend jaar veertien ontwikkelbanen te kunnen creëren.
Succesfactor: durf
Wat is er nodig om zo’n aanpak op te zetten? Volgens Kwakernaat is dat vooral durf. “Wij moesten durven taken aan te nemen en er mensen op te zetten. Kan iemand die digitaliseerklus wel aan? Dat lukt door die taken ook weer op te delen. Scannen kan iedereen, metadata meegeven doe je op een ander moment in de ontwikkeling. Wie zich verder ontwikkelt kun je belonen met ingewikkelder werk. Zo zie je iemand groeien.”