Financiële middelen voor centrumgemeente
Naast het uitstel van de wettelijke inwerkingtreding gaat Brian Verweij (SZW) in op een aantal andere aspecten van de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. Allereerst de financiële middelen die centrumgemeenten ontvangen. Hierover staat in de FAQ een tabel met bedragen. Dit is nog geen officiële berichtgeving; dat volgt in de meicirculaire gemeentefonds 2025.
SZW krijgt geregeld vragen in verband met de voorfinanciering die nodig is. Brian: “Wij gaan het bericht daarom met aanvullende informatie plaatsen in het Gemeentenieuws van SZW 2024-5. Hopelijk helpt dat om meer houvast te bieden.”
Merkstrategie
Momenteel wordt druk gewerkt aan het uitwerken van de merkstrategie van het Werkcentrum. Een flinke klus, aldus Brian. “De verschillende organisaties hebben ook een eigen kijk op hoe we het Werkcentrum willen profileren. Wij hebben goede hoop dat we in februari het ‘brandbook’ kunnen presenteren. Hierin zal een mooie en uitgebreide basishuisstijl staan. Aan de hand hiervan kunnen de communicatie-uitingen worden ontwikkeld.” Er zal een bijeenkomst voor de communicatieadviseurs in de regio’s worden georganiseerd over de implicaties van de huisstijl voor de regionale communicatiestrategie.
Een deelnemer vraagt wanneer de websites voor de regio’s beschikbaar komen. Daarover komt meer duidelijkheid rond het moment dat het brandbook klaar is. “We geven dan een tijdspad. Ons advies is om daarop te wachten voordat je zelf een nieuwe site gaat ontwikkelen.”
Op de landelijke site voor het Werkcentrum zal in het begin worden gelinkt naar de bestaande regionale sites, vertelt Brian. “Op 1 januari 2025 zijn er nog geen regionale sites voor de Werkcentra.” Het is geen verplichting om vanaf dat moment zo’n site te hebben, voegt Pearl Rapprecht van de VNG toe. “We hebben ervoor gepleit om dit vooral goed te doen in de transitieperiode in plaats van haastig.”
Nog een vraag: is het al bekend wanneer de landelijke campagne voor het Werkcentrum start? Dat zal in het begin van 2025 nog niet aan de orde zijn. Het heeft een behoorlijke aanlooptijd, zegt Brian. “Wij starten als we er klaar voor zijn.” Er wordt alvast nagedacht over wat nodig is voor de campagne. Brian komt met een aanvulling. “Aan de hand van het brandbook gaan we communicatie-uitingen ontwikkelen die regio’s zelf kunnen gebruiken voor regionale campagnes.”
Gegevensuitwisseling
Een boeiend en zeer ingewikkeld thema, zo wordt gegevensontwikkeling door Brian omschreven. “Op het ogenblik wordt in sessies met alle partners uitgediept hoe het uitwisselingsproces eigenlijk verloopt. Met als vraag: welke issues moeten worden opgelost om dit proces goed te laten verlopen?”
Het doel is dat de gegevensuitwisseling in het kader van de netwetwerksamenwerking structureel goed georganiseerd is. “We komen nog dit jaar met een handreiking over wat je hierbij al in 2025 kunt doen.”
Regionaal modelconvenant
Voor het regionaal modelconvenant is een mooi concept gemaakt, zegt Brian. Dat is ook al besproken in de landelijke stuurgroep. Er worden alleen nog kleine dingen aangepast, met name wat betreft de lay-out.
Het streven is om het modelconvenant in november te delen. “De partijen in de landelijke stuurgroep geven hierin mee wat zij echt verwachten van de regio en waar het gaat om een optie of voorbeeld waarbij de regio zelf keuzes kan maken.” Het convenant gaat over de samenwerking in de arbeidsmarktregio, merkt Brian op. “Dat gaat verder dan de samenwerking binnen het Werkcentrum.”
Er wordt gevraagd: is er meer duidelijkheid over de opdracht richting de sociale partners? “Wij zijn dicht bij overeenstemming over hoe een dekkend stelsel voor van-werk-naar-werk eruit gaat zien, welke activiteiten daarvoor nodig zijn en wie wat doet.”