Merkidentiteit uitgewerkt
Vanuit de communicatiehoek wordt momenteel de merkidentiteit voor het Werkcentrum uitgewerkt. Daarbij is eveneens de landelijke werkgroep voor de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur betrokken, zegt Sander Pulles (SZW). “Hierin zitten ook de partijen die straks deelnemen aan het Landelijk en het Regionaal Beraad.” Verder is er een landelijke communicatiewerkgroep waarin ook drie regio’s meedoen: Groot Amsterdam, Midden-Holland en Twente.
Brand guide en toolkit op komst
Het is de bedoeling om op 19 september het eerste voorstel voor de merkidentiteit te bespreken. Vervolgens wordt een aantal regio’s en de einddoelgroep van werkgevers, werkzoekenden en werkenden om een reactie gevraagd. “Dat willen we in vrij korte tijd doen, ook om zo snel mogelijk met de regio’s te kunnen communiceren over de ‘brand guide’. Hierin staan uitgangspunten over onder meer logo, lettertype en andere kenmerken van de huisstijl.”
Dat is handig voor regio’s die al aan de slag willen met het aanpassen van hun website en andere communicatie-uitingen. Sander: “Dan weet je vanuit welk kader voor de huisstijl je dat kunt doen.” Er komt naderhand ook een toolkit met praktische materialen zoals basisteksten, stockfoto’s en toelichtingen op regelingen en instrumenten.
Mooie online omgeving
Daarna gaat Sander in op de nieuwe website werkcentrum.nl. “We werken natuurlijk toe naar een mooie online omgeving waar de eindgebruikers terecht kunnen. Ons idee is dat hierop inleidende teksten over het Werkcentrum te vinden zijn met vervolgens de mogelijkheid om door te klikken naar de 35 arbeidsmarktregio’s.”
Het is belangrijk om te voorkomen dat het in de communicatie vrij eenzijdig gaat over de aanpak van publieke partijen, merkt een deelnemer op. “Dit onderschrijven we”, zegt Sander. “Het gaat echt om de publiek-private samenwerking.”
De regio’s krijgen idealiter een eigen domein dat hangt onder werkcentrum.nl. Dit alles is gemakkelijker gezegd dan gedaan, aldus Sander. De bedoeling is om de organisatie rondom de website waaronder de hosting te beleggen bij UWV. “UWV is aan het onderzoeken in hoeverre men in staat is om dit per 1 januari 2025 van de grond te krijgen en in welke vorm dat lukt.”
Vanaf 1 januari website werkcentrum.nl
Er is er nu overleg tussen SZW en UWV over het tempo. “Wij willen in ieder geval dat vanaf 1 januari de website werkcentrum.nl in de lucht is. Dit is de centrale landingspagina. Daarna kunnen de regio’s nog een tijdje de eigen websites blijven gebruiken. Ook omdat de subdomeinen volgend jaar waarschijnlijk pas wat later kunnen worden ingericht en ingevuld. Hiervoor kan ik nog geen tijdsindicatie geven.”
De 35 subdomeinen hebben hetzelfde soort profiel en een vergelijkbare opbouw. “De regio maakt zelf de content en houdt die actueel, juist voor de herkenbaarheid naar de eigen doelgroepen toe.” Een tip van Sander: “Hoe meer je nu al aan informatiemateriaal hebt staan op de eigen site, hoe makkelijker het straks wordt om een aantal dingen over te zetten.”
UWV wordt met ingang van 2025 de trekker van de ondersteuningsstructuur. Voor de ondersteuning van de professionals blijft de site Samen voor de Klant voorlopig bestaan.
Landelijke campagne niet op korte termijn
Een deelnemer aan de sessie vraagt: wat is de stand van de zaken wat betreft een landelijke campagne rondom werkcentrum.nl? Die is niet op korte termijn te verwachten, zegt Sander. “We hebben eerst veel andere zaken voor de communicatie te regelen. Een campagne zal pas echt onderwerp van gesprek worden in de tweede helft van 2025.”
Nog een vraag: komt er een landelijk advies over hoe om te gaan met de naam werkgeversservicepunt en de regionale site daarvoor? Sander wijst op de handreiking die voor communicatie wordt opgesteld. “Hierin zal worden ingegaan op het omzetten van bestaande logo’s en andere communicatie-uitingen naar de nieuwe situatie.”
Gaan de websites van de Leerwerkloketten offline op 1 januari 2025? Daarover geeft Gera de Vries opheldering. Zij is landelijk manager van het Landelijk Team Leerwerkloketten. “De site leerwerkloket.nl gaat dan niet op zwart, omdat nog niet elke regio over is of iets nieuws heeft. Wel komt er misschien een actievere doorverwijzing naar bijvoorbeeld werkcentrum.nl. In samenwerking met de regio’s bepalen we op welk moment we ophouden. Dat hangt onder andere af van wat wij komend jaar nog aan ondersteuning kunnen bieden.”